Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rebranding en groeiproblemen: ervaringen van twee Rotterdamse start-ups

Laatst bijgewerkt: 17-04-2022 17:00:05

Persbericht - In 2013 begonnen de schoolvrienden Kees Beckeringh (33) en Jordi Pas (33) samen een webshop in telefoonhoesjes. De e-commerce revolutie in Nederland is dan al een aantal jaar onderweg en de beginnende ondernemers staan voor de uitdaging om in een concurrerende markt hun plekje te veroveren. Ze noemen de webshop “Hoesjes Outlet” en richten zich op het lagere prijssegment met hun Nederlandse website hoesjes-outlet.nl.

Beide heren blijven echter nog gewoon in dienst bij hun huidige werkgevers. Want afscheid van een leuke en goedbetaalde baan is lastig als je nog weinig omzet draait in je eigen winkel. Daarom kiezen ze ervoor om aan hun nieuwe bedrijf te werken in de weekend- en avonduren. Ze beginnen klein en lenen geen extern geld. In de jaren erna groeit het bedrijf van een bestelling per week, naar een bestelling per dag, naar 10 bestellingen per dag – tot ze uiteindelijk de grens van 100 orders per dag doorbreken. Wat volgt is een eigen pand in Rotterdam met de eerste personeelsleden voor logistiek en klantenservice.

Dan komt de realisatie dat de gekozen bedrijfsnaam een aantal nadelen heeft; zo maakt de “outlet” toevoeging de website niet geschikt voor het hogere segment, waar wel veel groeipotentieel ligt voor het bedrijf. Ook laat de naam zich moeilijk vertalen naar een andere taal en intussen liggen er plannen op de plank voor uitbreiding naar Frankrijk en Duitsland.

Na een periode van veel afwegingen wordt de knoop doorgehakt. Hoesjes Outlet wordt vervangen door een nieuwe webshop met een eigen merkidentiteit: Caalman.com lanceert op 17 januari 2022. De nieuwe merknaam kan internationaal worden gebruikt en het hogere klantsegment kan nu ook worden bediend. Echter vallen eerste resultaten tegen, de ondernemers hebben last van Google’s zoekmachine die de nieuwe website niet zo hoog waardeert in de zoekresultaten als voorheen. Hoe het grootste omzetkanaal voor webshops omgaat met een nieuwe bedrijfsidentiteit is blijkt lastig in te schatten. Online wordt weinig geschreven over de impact van rebranding op een website migratie. Ondanks de stroeve start kijkt Caalman met vertrouwen naar de toekomst.

In hetzelfde bedrijfspand als Caalman zit de oprichter van Actuele Aanbiedingen, Jens Olsthoorn (30). Samen met twee vrienden is hij een website begonnen die alle aanbiedingen van Nederlandse webwinkels verzamelt op één plek. Een gouden zet zo blijkt, want binnen het eerste jaar groeit de website naar meer dan 100.000 bezoekers per maand. Hoewel de bezoekersaantallen iedere maand blijven groeien, was het vanaf de oprichting van het bedrijf nog onzeker hoeveel markt de website kon veroveren in het concurrerende e-commerce landschap.

Doordat er in het begin veel onduidelijk was over marges in affiliate marketing, heeft Actuele Aanbiedingen eerst gekozen voor een minimum viable approach. Hierbij heeft in een korte tijd en met beperkte financiële middelen een opzet gemaakt van de website. Er is gekozen voor een 100% focus op aanbiedingen, in combinatie met SEO als organisch kanaal. Pas nadat de website zichtbaar een positie in de markt kon pakken en er omzet binnen kwam, kon het idee gevalideerd worden. Hierna is gekozen om meer te investeren in het project.

Deze aanpak heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je als het idee en project faalt, dit je als ondernemer nog niet in de problemen brengt. Het is makkelijk om je verlies te pakken en over te gaan naar een volgend idee. De aanpak levert ook weinig stress op, en geeft ruimte om goede en onbevooroordeelde beslissingen te nemen. Het nadeel is dat je bedrijf per definitie trager het stadium van succes bereikt. Je bereikt minder snel je potentieel dan wanneer je direct vanaf de start vreemd vermogen aantrekt om bijvoorbeeld extra personeel aan te nemen en harder te groeien. In sommige markten kun je het niet veroorloven om traag te zijn.

Zowel Caalman als Actuele Aanbiedingen laten zien dat bedrijven zich moeten kunnen aanpassen aan nieuwe ambities of omstandigheden. Of het nu gaat om een rebranding om een hoger klantsegment te bedienen, of het opschalen van bedrijfsactiviteiten. Groei levert niet alleen nieuwe uitdagingen, maar ook nieuwe kansen op.