Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Populariteit van verkoop via online marktplaatsen neemt toe

Laatst bijgewerkt: 15-02-2024 13:56:57

Persbericht - De populariteit van verkoop via online marktplaatsen in Nederland neemt toe. Maar liefst 60,5% van de Nederlanders heeft ooit spullen verkocht op online marktplaatsen.

De Meern, 15 februari 2024 – De populariteit van verkoop via online marktplaatsen in Nederland neemt gestaag toe. Maar liefst 60,5% van de Nederlanders heeft ooit spullen verkocht op online marktplaatsen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Ondernemeneninternet.nl. Dit is een significante stijging ten opzichte van 2021, toen dit percentage volgens eerder onderzoek nog op 55% lag. Een klein percentage (1%) van de ondervraagden verkoopt zelfs op zakelijke basis online.

Social media als verkoopkanaal

Steeds meer social media platforms openen hun eigen marktplaats voor consumenten, een optie waar 12% van de Nederlanders ooit gebruik van hebben gemaakt om hun (tweedehands) spullen te verkopen. Opvallend is dat vrouwen veel vaker gebruikmaken van social media als verkoopkanaal; 71% van de verkopers is vrouw, tegenover 29% man. Dit is een duidelijk verschil met online marktplaatsen, waarbij 57% van de verkopers vrouw is, tegenover 43% man.

Jonge generatie omarmt online verkoop

Online verkopen, zowel via marktplaatsen als social media, is het populairst onder de jonge generatie. Binnen de leeftijdscategorie 18-34 jaar heeft een overweldigende 87% van weleens iets online verkocht.

Tweedehandsmarkt steeds krachtiger

“Deze trends passen perfect in het huidige economische plaatje”, licht Dirkjan Vis, oprichter van Ondernemeneninternet.nl, toe. “Met steeds hogere prijzen voor alledaagse artikelen door inflatie en een toenemende behoefte aan duurzame handel, is het goed te verklaren dat tweedehands verkoop toeneemt. Dit betekent dat deze markt steeds serieuzere concurrentie vormt voor zakelijke retailers, die evengoed adverteren via marktplaatsen en social media. Bijvoorbeeld: social media platform Instagram biedt op dit moment alleen een verkoopkanaal aan waar retailers gebruik van kunnen maken. Als dat verandert – denk aan de introductie van Facebook Marketplace – kunnen de effecten daarvan bijzonder groot zijn.”

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.038 Nederlanders door Multiscope in opdracht van Ondernemeneninternet.nl.