Personeelsuitjes, waarom zijn zo belangrijk voor jouw bedrijf?

Laatst bijgewerkt: 13-07-2023 12:00:12

Persbericht - Voor sommige mensen is werk gewoon iets wat ze doen om geld te verdienen.

Ze geven de voorkeur aan het doorbrengen van hun vrije tijd met familie en vrienden. Maar waarom zou je eigenlijk een bedrijfsuitje organiseren? En hoe kun je een activiteit kiezen die bij jouw team past bij alle aanbieders van bedrijfsuitjes?

Verbinding tussen collega’s

Het organiseren van een teamuitje kan helpen om de band tussen collega’s sterker te maken. Een Scheveningen bedrijfsuitje doen is ontzettend leuk. Tijdens zo’n uitje leer je elkaar beter kennen buiten het werk, en dat heeft meestal een positief effect op de werksfeer. Medewerkers voelen zich meer betrokken bij het bedrijf en zijn daardoor vaak gemotiveerder om extra inspanningen te leveren. Deze betrokken medewerkers blijven vaak langer bij het bedrijf en tonen meer initiatief. Bovendien zorgen ze goed voor elkaar, omdat ze zich als een team voelen. Dit gevoel is moeilijk te bereiken door alleen maar samen te werken. Denk maar aan de collega’s met wie je een goede band hebt; vaak weet je meer over elkaar dan alleen hoe jullie samenwerken. Je kunt uit van alles kiezen, van de powerboat op het water tot een cocktail cursus en beachvolley op het strand.

Is het noodzaak?

Het kan soms lastig zijn om iets geschikts te vinden voor een uitje met collega’s. Wat ga je eigenlijk buiten werktijd doen? Iedereen heeft vaak verschillende behoeften. Tijdens zo’n uitje worden bestaande relaties en hiërarchie vaak op de proef gesteld, omdat de vertrouwde werkomgeving wegvalt. Hoe kies je dan tussen activiteiten zoals beachtennis of een workshop over ‘storytelling’? Waarom zou je eigenlijk moeite doen om iets te organiseren? Kunnen we niet gewoon na het werk samen uit eten gaan, of praktisch en goedkoop, gewoon samen lunchen in het bedrijfsrestaurant? Het simpele antwoord, nee. Een spannende activiteit zorgt voor meer teambuilding en een hechtere groepsverbinding.

Meer motivatie

Na een bedrijfsuitje zijn werknemers meestal meer gemotiveerd, zowel individueel als team. Dit komt doordat ze plezier hebben gehad en open met elkaar hebben kunnen praten tijdens de activiteiten. Hierdoor zullen ze zich meer inzetten op het werk en hun best doen. Bovendien kan het bedrijfsuitje ervoor zorgen dat werknemers het management en de directie meer waarderen en beter begrijpen.

Fiscaal aftrekbaar

Voor de baas van het bedrijf is het belangrijk om op de kosten te letten. Maar er is goed nieuws: meestal kun je de kosten van bedrijfsuitjes van de belasting aftrekken. Er zijn wel twee voorwaarden waaraan je moet voldoen. Ten eerste moet het bedrijfsuitje openstaan voor minstens driekwart van alle werknemers van het bedrijf. Het kan ook gelden voor driekwart van een specifieke afdeling. Daarnaast moet het bedrijfsuitje een gezamenlijk karakter hebben. Dus dit is zeker aantrekkelijk als dit kan voor jouw bedrijf.