Persbericht -
In lijn met een al langer lopende trend, nam het totaal aan online bestedingen van Nederlandse consumenten ook in het derde kwartaal van 2024 toe. Betaalvereniging Nederland meldt een stijging van vijf procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Waar het totaal aan online bestedingen steeg, bleef het aantal online aankopen grotendeels gelijk. Dat duidt erop dat de gemiddelde besteding van een consument steeg in het afgelopen jaar.
Dat consumenten hun aankopen vaker online doen, maakt het voor retailers steeds belangrijker om online vindbaar te zijn. Iets wat bepaald niet eenvoudiger geworden is, met de toenemende concurrentie op het internet. Hoe kunnen retailers hun online zichtbaarheid verbeteren met online marketing? Welke vormen van online marketing zijn populair? In dit artikel lees je er meer over.
Een van de meest toegepaste vormen van online marketing is zoekmachine optimalisatie, vaak ook afgekort tot SEO (Search Engine Optimization). Het doel van SEO is het verbeteren van de organische vindbaarheid van een website in de zoekresultaten. Niet alleen in een zoekmachine als Google, maar bijvoorbeeld ook in Bing. Veel consumenten vinden wat ze zoeken bij de eerste drie tot maximaal vijf zoekresultaten. Staat jouw website lager gepositioneerd? In dat geval loop je veel potentiële klanten mis.
Het toepassen van zoekmachine optimalisatie is niet eenvoudig. Dat zit onder meer in het feit dat SEO uit verschillende componenten bestaat en een gedegen aanpak vereist. Niet iedere organisatie heeft de kennis, tijd en tools om zo’n strategie uit te denken. Onderdelen die je in deze aanpak op zou kunnen nemen zijn onder meer een on-page optimalisatie, linkbuilding om de autoriteit van je website te verbeteren, een technische optimalisatie en de publicatie van frisse content. Voor veel ondernemers is deze diversiteit aan onderdelen de reden om een deel van de zoekmachine optimalisatie uit te besteden. Richt je op de optimalisatie van de website, terwijl je linkbuilding overlaat aan een gespecialiseerde externe partij zoals Linkbuilders.nl.
SEO is gericht op de lange termijn. Om ook op korte termijn beter vindbaar te zijn in de zoekmachine, zou je het kunnen combineren met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising en maakt dat je vrijwel direct vindbaar bent op de voor jou belangrijkste zoekwoorden. Het nadeel van SEA is dat het op lange termijn hogere kosten met zich meebrengt dan SEO. Zeker op generieke zoekwoorden is de concurrentie groot, wat maakt dat je een relatief groot bedrag betaalt voor een advertentie in de zoekmachine.
Zoekmachine optimalisatie is niet de enige vorm van online marketing, die helpt de zichtbaarheid van bedrijven te verbeteren. Denk bijvoorbeeld ook aan het periodiek versturen van een nieuwsbrief, om de retentie van klanten te verbeteren. In de nieuwsbrief kun je een update van je productassortiment delen, een kortingscode weggeven, enzovoorts. Het houdt consumenten betrokken bij je organisatie.
Of denk aan het periodiek publiceren van berichten op sociale media. Platforms als Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn maken de interactie met de doelgroep van je onderneming heel laagdrempelig.