Ondernemers staan klaar om de circulaire economie af te dwingen

Laatst bijgewerkt: 17-11-2020 22:23:27

Persbericht - Hedy Lamarr, Anton Philips, Jeff Bezos en Elon Musk zijn ondernemers die een uitvinding of een vondst hebben weten op te schalen die onze wereld heeft veranderd.

Ondernemers zijn in staat de regels van een spel te veranderen. Met grote gevolgen voor een sector en soms zelfs voor de volledige economie. Het ziet eruit als een groot avontuur, waarbij achteraf alleen de succesvolle keuzes worden belicht. De realiteit voor scale-ups is echter jarenlang ploeteren, doorzetten en met soms een beetje geluk qua timing of net wat cruciale hulp van buitenaf. Dat laatste zetje richting een doorbraak faciliteert het scale-up programma Circular@Scale vanaf dit najaar.

De circulaire economie wint snel aan populariteit, maar wat het nu nodig heeft is een versneller die ondernemers het landschap biedt voor een doorbraak. In het najaar start de eerste klas met tien scale-ups in een integraal programma, waarin Circular@Scale hen ondersteunt om te groeien in omzet en impact. De eerste lichting van innovatieve scale-ups richt zich op de bouwsector. Zij worden een jaar lang begeleid met een scale-up programma en ook met behulp van concrete landmark-projecten, waarin deze snelgroeiende scale-ups nauw samenwerken met gevestigde partijen in de bouwketen.

De circulaire scale-ups die de bouwwereld op z’n kop gaan zetten zijn onder andere:
Spotr, iWell, Studio Solarix, Sustainer Homes, BOOM builds, Office App, Madaster, Goodhout en Physee.

Het programma richt zich enerzijds op het creëren van een sterk ontwikkelprogramma en ecosysteem voor scale-ups om impact te kunnen maken en anderzijds op het stimuleren van circulariteit in de gehele bouwsector door het ontwikkelen van circulaire landmark projecten, het begeleiden van opdrachtgevers en verdiepende kennisontwikkeling en -deling. Het programma ondersteunt Scale-ups op het gebied van strategie, operatie, organisatie en leiderschap om hun impact in de circulaire bouwsector te vergroten. Daarnaast zijn ook opdrachtgevers in de bouwsector zoals vastgoedeigenaren en -beleggers, projectontwikkelaars en aannemers cruciaal voor succesvolle samenwerking met de scale-ups. Circular@Scale begeleidt daarom twintig opdrachtgevers naar succesvol circulair opdrachtgeverschap en samenwerking.

Guido Braam, directeur-eigenaar Powered by Meaning
“Wij staan op de drempel van een nieuw tijdperk waarin de circulaire economie het nieuwe normaal wordt. Als ondernemer zie ik met veel plezier dat de bedrijven het concept hebben omarmd, met een stortvloed aan uitvindingen als gevolg. Wat zij nu nodig hebben is een klein extra zetje tegen de berg op en dan rolt de bal vanzelf. Scale-ups creëren en inspireren, maar belangrijker nog is dat circulaire scale-ups de weg bereiden naar een onomkeerbare verbetering in de wereld.”

Menno van Dijk, CEO ScaleUpNation
“De gebouwde omgeving van de toekomst is zoveel mogelijk circulair. Daarvoor is creativiteit, innovatie en ondernemerschap nodig. Maar alleen wie voldoende schaal en daarmee expertise en slagkracht heeft, zal het verschil weten te maken.”

Wil je meer weten over dit onderwerp, download onze whitepaper “Circular economy at scale: will scale-ups be trailblazing the construction sector towards a circular economy?”.

Circular@Scale helpt circulaire scale-ups om de bouwwereld op z’n kop te zetten en is een gezamenlijk initiatief van Powered by Meaning en ScaleUpNation. Circular@Scale wordt mede mogelijk gemaakt door de Goldschmeding Foundation, InvestNL en Innovation Quarter. Wil je meer weten? Ga naar www.circularatscale.com.