Geen producten in je winkelwagen.

Ondernemend Nederland blijft vergroenen met zonnepanelen

Laatst bijgewerkt: 01-04-2024 04:19:26

Persbericht - In dit artikel zoomen we in op zakelijk vergroenen met behulp van zonnepanelen en hoe je als ondernemer zelf je steentje bij kunt dragen aan een betere wereld.

Steeds meer bedrijven in Nederland zijn bezig met verduurzamen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat het merendeel van de organisaties in ons land afgelopen jaar maatregelen heeft getroffen om hun bedrijfsvoering groener te maken. Dat was maar liefst 82% tegenover 79% in 2022. Hierbij hebben de meeste ondernemers voornamelijk verduurzaamd op het gebied van energie.

Denk bijvoorbeeld aan het besparen van energie, maar ook aan het zelf opwekken van groene stroom met behulp van zonnepanelen. Zonnepanelen, zoals een doe-het-zelf-set zonnepanelen, zijn de laatste jaren enorm in trek. In dit artikel zoomen we verder in op zakelijk vergroenen met behulp van zonnepanelen en hoe je als ondernemer zelf je steentje bij kunt dragen aan een betere wereld.

Investeren in duurzaamheid voor een betere wereld

Hoewel er verschillende redenen zijn om te beginnen met het verduurzamen van je organisatie is bijdragen aan een betere wereld de grootste reden. Steeds meer bedrijven willen hun ecologische voetafdruk verminderen door bijvoorbeeld zonnepanelen te laten installeren om zo gebruik te kunnen maken van een hernieuwbare energiebron. Bij dit proces komt veel minder CO2 vrij dan bij de productie van grijze energie, die uit fossiele (niet-hernieuwbare) bronnen wordt gehaald. Des te minder CO2 er vrijkomt, des te beter.

Daarbij is het in Nederland voor de meeste (grote) bedrijven verplicht om iets aan energiebesparing en het milieu te doen. De overheid wil in 2030 de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs halen en als ondernemer moet je daar actief aan bijdragen. Naast de vrije keuze zit er dus ook vanuit daar een extra drang naar verduurzaming bij bedrijven om zo met z’n allen een betere wereld te creëren. De overstap naar zonnepanelen is heel eenvoudig en snel gemaakt en is door het grote aanbod de laatste jaren alleen maar toegankelijker geworden.

Andere redenen om te investeren in zonnepanelen voor je bedrijf

Naast duurzaamheid zijn er nog andere redenen waarom ondernemers massaal investeren in zonnepanelen voor hun bedrijf. Het is bijvoorbeeld ook erg interessant om een duurzaam imago op te bouwen. Naast ondernemers vinden consumenten duurzaamheid namelijk ook een steeds belangrijker wordend onderwerp. Draag je actief bij aan een betere wereld, dan is de kans groter dat consumenten bij je bedrijf terechtkomen wanneer ze op zoek zijn naar een bepaalde dienst of een bepaald product. Andere redenen zijn onder andere:

• Kostenbesparing is eveneens een belangrijke reden voor ondernemers om te investeren in zonnepanelen. Op de langere termijn kun je namelijk aanzienlijk wat geld besparen met zonnepanelen. In eerste instantie moet je weliswaar een investering doen die hoog kan zijn, maar omdat je al die tijd gratis energie uit de zon opwekt en je de investering er in verhouding binnen een jaar of tien uit hebt, ben je uiteindelijk goedkoper uit.
  • Wat ook goed is om te weten, is dat er allerlei subsidies en andere voordelen vanuit de overheid zijn waar ondernemers van kunnen profiteren wanneer ze actief investeren in een duurzaam bedrijf, bijvoorbeeld met behulp van zonnepanelen. Dat maakt het (laten) installeren van zonnepanelen extra aantrekkelijk.
  • Je bent met eigen zonnepanelen ook nog eens minder afhankelijk van energieleveranciers en wat er zoal op de energiemarkt gebeurt. De prijzen van energie wisselen de laatste tijd enorm. Om de blootstelling aan deze prijsschommeling te verminderen, is de overstap op zonnepanelen erg slim.

Zelf zonnepanelen installeren met een doe-het-zelf set zonnepanelen

De laatste jaren is het aanschaffen van zonnepanelen voor je bedrijf alsmaar toegankelijker geworden. Dat is ook het geval door technologische vooruitgang waardoor de efficiëntie van zonnepanelen verbeterd is en de kosten een stuk lager liggen dan eerder. Daarbij is het handig om te weten dat je tegenwoordig zelfs je eigen zonnepanelen kunt plaatsen met een doe-het-zelf set zonnepanelen. Dat maakt het plaatsen van zonnepanelen nog goedkoper! Het samenstellen van een pakket met dit soort zonnepanelen is heel gemakkelijk en kan gewoon online.

Bij het kiezen van de juiste zonnepanelen is het van belang om rekening te houden met de efficiëntie, de prestaties en de duurzaamheid van de panelen. Kijk bijvoorbeeld goed naar welk zonnepaneel de beste efficiëntie heeft voor jouw specifieke zakelijke eisen. Check daarnaast het vermogen en beslis welk vermogen je nodig hebt om aan de energiebehoeften van je bedrijf te voldoen. Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol bij het uitkiezen van de zonnepanelen: hoe lang moeten de panelen meegaan en welke garanties kunnen de fabrikanten bieden met het oog op duurzaamheid? Extra tip: lees je goed in voordat je hiermee aan de slag gaat en vraag waar nodig advies aan professionals die je verder kunnen helpen bij het kiezen van de juiste zonnepanelen voor je bedrijfspand.