Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondanks Corona gaan consumenten fysiek winkelen tijdens Black Friday 2020

Laatst bijgewerkt: 05-11-2020 21:46:09

Persbericht - ’s-Hertogenbosch, 04-11-2020 – 50,2% van de Nederlandse consumenten verwacht dit jaar ondanks COVID-19 toch in fysieke winkels Black Friday aankopen te doen. Dit blijkt uit onderzoek van BlackFridayNederland.nl waar 1.045 bezoekers aan deelgenomen hebben. Deze verwachting is een toename van 17,5% t.o.v. Black Friday 2019. Van deze 50,2% verwacht 12,6% dit jaar enkel en alleen in fysieke winkels te shoppen tijdens Black Friday. Ondervraagden geven aan dat men graag de producten eerst ziet voordat er tot aanschaf wordt overgegaan.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat COVID-19 bij 50,9% van de ondervraagden geen invloed heeft op de beslissing om een fysieke winkel te bezoeken tijdens Black Friday. De voornaamste reden om tóch naar de fysieke winkels te gaan is de voorkeur naar het kunnen zien en vasthouden van de producten, wat online niet kan.

Respondenten ontvangen gratis mondkapje

De resultaten van het onderzoek geven dus aan dat er alsnog meer dan de helft van de ondervraagden naar de winkels gaan om hun Black Friday aankopen te doen. Als reactie op deze resultaten stuurt BlackFridayNederland.nl een gratis mondkapje naar de respondenten die aangeven fysieke winkels te gaan bezoeken. Op deze manier draagt het platform zijn steentje bij aan een zo veilig en verantwoordelijk mogelijk Black Friday shopping event.

“De resultaten van het onderzoek hebben ons verbaasd, aldus Pablo Druijts oprichter van BlackFridayNederland.nl. Gezien alle strenge maatregelen die momenteel van kracht zijn, verwacht je dat consumenten in mindere mate fysiek gaan shoppen in vergelijking met vorig jaar toen deze maatregelen niet van toepassing waren. Zeker gezien het feit dat de meeste Black Friday aanbiedingen niet dienen als eerste levensbehoefte. Dit zie je dus niet terug in de resultaten van ons onderzoek. Bij de ondervraagden die hebben aangeven tijdens Black Friday toch fysieke winkels te bezoeken, leek het ons verstandig om hen preventief een speciaal Black Friday mondkapje op te sturen. Enerzijds voor de veiligheid en anderzijds is het een leuk verzetje in deze toch wat ongezellige tijd”.

In totaal verstuurt BlackFridayNederland.nl, voordat alle aanbiedingen van start gaan, 125 mondkapjes naar ondervraagden die hebben aangegeven naar fysieke winkels te gaan en behoefte hebben aan een mondkapje.

Fysieke winkels hebben sterk de voorkeur
37.2% van de ondervraagden verwacht zowel online als in fysieke winkels Black Friday deals te gaan scoren en 12.6% verwacht enkel in fysieke winkels te gaan winkelen tijdens Black Friday. Deze verwachting wordt door de ondervraagden beargumenteerd met de voorkeur naar het zien en vasthouden van de producten voordat men deze aankoopt. Daarnaast wordt Black Friday gezien als een dagje uit, wordt er veel waarde gehecht aan advies van de verkoper en wilt men fysieke winkels steunen. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van 7 oktober t/m 23 oktober, dus wellicht verandert deze verwachting nog door de ontwikkeling van COVID-19. Echter gaf 50.9% van de respondenten aan dat COVID-19 geen invloed heeft op zijn of haar keuze.

Over BlackFridayNederland.nl

BlackFridayNederland.nl is het eerste en het grootste Black Friday platform van Nederland (meer dan 2 miljoen bezoekers in november ieder jaar). De website helpt consumenten een overzicht te krijgen van alle Black Friday deals en deelnemers in Nederland.