NPEX-beurs trekt nieuwe beleggers en bedrijven aan

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:29

Persbericht - Met de lancering van een nieuw online handelssysteem met dagelijkse koersvorming trekt de NPEX-effectenbeurs nieuwe bedrijven én beleggers aan. Tussen ‘s ochtends 10.00 uur en ’s middags 16.00 uur is het sinds juni van dit jaar mogelijk om elke dag te handelen in aandelen en obligaties van de aan de NPEX-beursgenoteerde ondernemingen en instellingen.

Volgens Mark van der Plas, CEO van NPEX, is de beurshandel een belangrijke stap in de ontwikkeling van dé beurs voor middelgrote mkb-ondernemingen. Het biedt beleggers de mogelijkheid hun aandelen en obligaties via de beurs te verhandelen, wat tot dusver slechts mogelijk was via een veiling. Dit nieuwe handelssysteem maakt gebruik van een orderboek dat vergelijkbaar is met dat van andere effectenbeurzen.

“Dankzij deze continue handel wordt de liquiditeit van genoteerde effecten vergroot; de prijsvorming is daardoor voor beleggers die willen kopen of verkopen sterk verbeterd”, aldus Van der Plas.

Succesvol

Middelgrote mkb-ondernemingen deden de afgelopen jaren met succes beroep op het netwerk van de inmiddels meer dan 10.000 NPEX-beleggers. Door de uitgifte van aandelen en obligaties trokken zij meer dan € 117 miljoen aan. Met dit kapitaal konden bedrijven als De Vegetarische Slager, CTOUCH, HyGear, Society Shop, RR Mechatronics en Bouman Industries investeringen doen om hun groei te realiseren. Het succes van NPEX blijkt wel uit het feit dat de afgelopen jaren 54 ‘listings’ hebben plaatsgevonden.

Corona

Ook in de maanden van de coronacrisis gingen bedrijven ‘naar de beurs’ van NPEX. Zo schreven onder andere PerfoTec, actief in de verpakkingsindustrie van groente, fruit en bloemen, Tubes, LiveChat en WAAR Nederland, bekend van de gelijknamige winkelketen, obligatieleningen uit waarop beleggers inschreven.

Alan van Griethuysen, CCO van NPEX, vindt het begrijpelijk dat beleggers in het tweede kwartaal van 2020 vanwege de onzekerheid aarzelden om in te schrijven. “Inmiddels zien we dat het vertrouwen terug komt in de markt”, aldus Van Griethuysen. De inschrijvingsperiode van sommige emissies is verlengd om beleggers de kans te geven mee te doen.

NPEX heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een betrouwbare partij voor non-bancaire financiering. Voordat ondernemingen worden toegelaten tot de NPEX-beurs moeten ze voldoen aan een aantal voorwaarden. Een zogeheten ‘sanitycheck’ wordt standaard uitgevoerd en uiteindelijk stelt NPEX ook een uitvoerige prospectus op.

Lopende emissies

Momenteel kunt u zich inschrijven voor een aantal interessante openstaande emissies die op zoek zijn naar groeifinanciering.

LiveChat Service

Nog geen vijf jaar geleden ging de jonge ondernemer Nick Blom op zoek naar, zoals hij het zelf zegt, ‘een echte businesscase’ met zijn bedrijf LiveChat Service.

Blom ontdekte dat ondernemers grote budgetten spendeerden aan marketing. De activatie en conversie waren echter in zijn ogen maar matig. De oplossing lag volgens Blom voor de hand. Je moet met je potentiële klant in gesprek gaan: antwoorden geven op vragen, ze informeren en helpen een keuze te maken.

Dat doe je – dat was Bloms idee – met een livechat op de website van het bedrijf of de instelling. Als bezoeker kun je via de chat ‘in gesprek’ gaan met een mens van vlees en bloed. Je stelt vragen en je krijgt relevante antwoorden. En als de ‘operator’, zoals Blom zijn collega’s noemt, het antwoord even niet paraat heeft, komt dat later. Alleen maar verwijzen in je marketing naar de website levert nu eenmaal onvoldoende klanten op, signaleerde Blom. Een livechat leidt tot meer omzet en een hogere klantwaardering, omdat de service door de websitebezoekers op prijs wordt gesteld. “Wij gebruiken door onszelf ontwikkelde software en we beschikken over een grote marketing-databank”, aldus Blom.

LiveChat Service, gevestigd in Rotterdam, heeft een obligatielening uitgeschreven met een doelbedrag van 2,5 miljoen euro. De 5-jarige lening geeft een rente van 8,5%.

WAAR Nederland

Alec Clement heeft de wind in zijn rug met zijn bedrijf én merk ‘WAAR Nederland’, een vernieuwend en betrouwbaar merk op het gebied van duurzame fairtrade cadeau-artikelen. Een eerlijk merk met een geweldig bereik: “Wij kunnen het koopgedrag van mensen veranderen”.

WAAR maakt duurzame fairtrade producten toegankelijk en aantrekkelijk voor een bredere doelgroep en verankert deze in de consumentenmarkt. Bij de winkels en webshops van WAAR vind je mooie producten met een verhaal, en geef je tegelijkertijd iets terug aan de wereld.

WAAR gelooft in de combinatie van online shops, winkels en groothandel als verkoopkanalen voor het creëren van vindbaarheid, herkenbaarheid en vertrouwen in duurzame producten. Deze combinatie versterkt haar marktpositie, verhoogt de verkoopkansen en maakt WAAR beter bestand tegen economische invloeden.

WAAR heeft 25 online winkels, 24 WAAR-winkels, een groothandel en is distributeur van 26 productmerken.

Met een 7-jarige obligatielening van maximaal €2,5 miljoen tegen een rente van 8,5% gaat WAAR naar de NPEX-effectenbeurs.

Meer weten over beleggen in het MKB én maandelijks rente ontvangen? Download de gratis whitepaper