Nijmeegse startups halen ruim € 1,4 miljoen op ondanks COVID-19!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:30:17

Persbericht - Coronavirus of niet, in regio Arnhem-Nijmegen gaat innovatie gewoon door! Afgelopen maand haalden startups AeroCount, Crowdience, Sexual Healing, Mercurna, Tholin Robots en Volta Energy in totaal maar liefst € 1,4 miljoen op.

Dat er zoveel nieuwe bedrijven starten in de regio is eigenlijk niet verrassend: je vindt hier namelijk de Radboud Universiteit, het Radboudumc én de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, samen goed voor 60.000 studenten en 20.000 medewerkers. Aan ideeën en talenten dan ook zeker geen gebrek. De combinatie van innovatieve ideeën, goede startersbegeleiding én regionale investeringsfondsen zorgt duidelijk voor succes. Ontdek alles over deze veelbelovende startups!

AeroCount – ontwikkelt fijnstofdetector voor een gezonde leefomgeving in eigen huis

Recent onderzoek van het RIVM wijst uit dat fijnstofdeeltjes zorgen voor levensverkorting tot wel 9 maanden! Over de gezondheidsrisico’s van fijnstof is inmiddels veel bekend. Om deze gezondheidsrisico’s in te dammen ontwikkelt innovatieve startup AeroCount een fijnstofdetector om binnenluchtkwaliteit te meten in je eigen huis! Je bent ten slotte zeker 80% van de tijd binnenshuis. Dankzij een investering uit het Gelderland Valoriseert fonds, kan AeroCount luchtvervuiling zichtbaar maken en zo bijdragen aan een gezonde werk- en leefomgeving creëren voor iedereen. Lees meer over AeroCount.

Crowdience – geeft de gewone burger voor het eerst een stem in belangrijk wetenschappelijk onderzoek

Gezondheidsexperts en wetenschappers werken vaak volgens vaste protocollen en vragenlijsten om informatie te verzamelen over de status en het gedrag van mensen. Hierdoor staren zij zich makkelijk blind op één onderwerp of ze zien belangrijke, situatieafhankelijke, factoren over het hoofd. That’s where Crowdience comes in! Crowdience is het eerste online platform dat de gewone burger een stem geeft in wetenschappelijk onderzoek. De informatie die burgers als ervaringsdeskundigen geven, helpt de (medische) wetenschap om up-to-date en buiten de normale kaders te denken en werken. Crowdience ontvangt subsidie van het SIDN fonds voor de verdere doorontwikkeling, zodat het een toegankelijk platform kan worden dat ook inzetbaar is voor bijvoorbeeld corona-onderzoek bij mensen in de langdurige zorg. Meer weten? Kijk op www.stichtingcrowdience.nl.

Mercurna – ontwikkelt baanbrekend nano-medicijn dat geneest wat ongeneesbaar leek

Medicijnen die iets genezen dat eerder ongeneesbaar leek. Of medicijnen die de kwaliteit van leven radicaal verbeteren. Dat is het idee en de droom waaruit Mercurna in 2017 ontstond. Er zijn nog veel ziektes met een grote onvervulde medische behoefte. En het interessante is dat veel veelvoorkomende ziektes nauw verwante pathologische mechanismen hebben, zoals verkeerd behandelde ontstekingen of overproductie van reactieve zuurstofsoorten. Op basis hiervan hebben ze een modulair nano-medicijn ontworpen dat gemakkelijk kan worden aangepast voor verschillende ziektebeelden. Het Redmedtech discovery fund investeert om Mercurna te helpen deze technologie verder te ontwikkelen. Alles weten over Mercurna? Ga naar www.mercurna.nl.

Sexual Healing – maakt plezierige seks weer mogelijk voor vrouwen na seksuele trauma’s

Plezierige seks is niet vanzelfsprekend voor iedereen. Bijna 50% van de vrouwen ervaart problemen met seks, bijvoorbeeld pijn, frustratie of schaamte na een traumatische ervaring. Femtech startup Sexual Healing ontwikkelt therapeutische voorwerpen om vrouwen te helpen hun lichaam te begrijpen en ontdekken vanuit het comfort van het eigen huis. Hun missie? Om zo veel mogelijk vrouwen weer plezier te laten beleven met seks. Een combinatie van investeringen en subsidies helpt Sexual Healing om hun nieuwe producten dit jaar nog naar de markt te brengen. Ontdek meer over Sexual Healing.

THOLIN Robots – verovert robotmarkt met slimme Control Suit en startklare robot

In 2018 kreeg HAN-student Remco Hoftijzer het idee om een Control Suit te ontwikkelen. Al snel werkte hij er in al zijn vrije uurtjes aan. Inmiddels is zijn idee uitgegroeid tot een volledig product en bedrijf: de Control Suit van THOLIN Robots. De robots van Tholin zijn makkelijk en snel te installeren, je hebt er geen programmeerkennis voor nodig en kunnen gebruikt worden voor langere en korter durende productietaken. Dus wil jij 100 dozen vouwen? Of 300 onderdelen van iets verplaatsen? Ook daarvoor zijn de robots geschikt! Alles wat je moet doen is je robot aanleren hoe het moet. Benieuwd hoe het werkt? En wat een Control Suit precies is? Bekijk dan dit filmpje. Via Dragons’ Den investeert Shawn Harris € 100.000 euro in de doorontwikkeling van het product en bedrijf. Meer weten over Tholin? Ga naar www.tholinrobots.nl.

Volta Energy – duurzame mobiele energieoplossingen op maat voor élk event of bouwplaats

Broers Roel en Luc leerden al vroeg hoe je op een duurzame manier omgaat met de natuur. Vanaf de eerste bedachte ‘zon-aanhanger’ die ze bouwden in de schuur van hun ouders, zijn ze dag in dag uit bezig met hun passie: het verduurzamen van de mobiele energiemarkt! Ze ontwikkelen duurzame mobiele energieoplossingen voor evenementen en bouwplaatsen en werden in 2017 al verkozen tot beste startende ondernemer van Arnhem. Om deze groene ondernemers te helpen zorgen dat alle dieselaggregaten in Nederland op den duur vervangen worden, kregen zij € 500.000 van een investeerder op Dragons’ Den in aanvulling op een eerdere investering van € 300.000. Meer weten over wat ze doen? Kijk op www.volta-energy.com.

Mercator Launch

Mercator Launch stimuleert vroege fase ondernemerschap als onderdeel van de Radboud Universiteit en het Radboudumc en doet dit in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hier kunnen studenten, medewerkers en onderzoekers terecht voor advies en coaching bij het valideren en realiseren van hun ideeën, om dit uiteindelijk om te zetten naar een winstgevende business. Brechtje Vreenegoor, programmamanager van Mercator Launch: “We zien dat de startups die hebben meegedaan aan programma’s van Mercator Launch een grotere slagingskans hebben voor investeringen. Ideeën zijn gevalideerd, het businessmodel getoetst en de deelnemers beschikken over de nodigde ondernemersskills om bij een startupprogramma of accelerator verder aan hun bedrijf te werken. En daar zijn we trots op!”

Meer weten over Mercator Launch, deelnemen aan één van de programma’s of advies inwinnen? Kijk dan op www.mercatorlaunch.nl.