Persbericht - De Nederlandse startup de Afvalbak uit Hilversum heeft een nieuwe doorbraak bereikt. De Afvalbak weet nu reststromen uit de voedsel...
De Nederlandse startup de Afvalbak uit Hilversum heeft een nieuwe doorbraak bereikt. De Afvalbak weet nu reststromen uit de voedsel om te zetten naar een hoogwaardig gebruiksproduct. Deze mijlpaal is niet de eerste die de Afvalbak heeft gerealiseerd in het kader van de circulaire economie.
Het doel van de circulaire economie is om afval te recyclen tot nieuwe producten en idealiter afval te upcyclen zodat het langdurig in de keten blijft. Anders gezegd, de levensduur van grondstoffen drastisch te verlengen over meerdere levenscycli heen. De circulaire economie raakt daarmee de vlakken van productontwerp en materiaalverwerking. De Afvalbak is in samenwerking met Nederlandse producenten geslaagd om een eerder verwaarloosbare reststroom om te zetten tot een herbruikbaar designproduct. Met de inzet van een voedselrestroom wordt bijv. het kappen van bos en transport uit het buitenland voorkomen zonder dat er op kwaliteit of gebruiksgemak wordt ingeleverd. De collectie zal eind Q2 volledig beschikbaar zijn voor bestelling.
De Afvalbak gelooft dat de circulaire economie staat voor een verbetering van onze producten en levenskwaliteit. De circulaire economie hoeft niet te betekenen dat we dit merken in onze portemonnee of een mindere keuzevrijheid hebben. Dit kan alleen behaald worden door intensief samen te werken en met creatieve oplossingen te komen. De Afvalbak zet zelf deze nieuwe standaard door een volledig circulair en stijlvol product aan te bieden (gemaakt van recycled staal en rijst) die ook een circulaire bedrijfsvoering faciliteert voor bedrijven: twee vliegen in één klap. Zo hoopt de Afvalbak als een katalysator en inspirator te fungeren in de Nederlandse markt.
De startup de Afvalbak houdt zich niet alleen bezig met de ontwikkeling van duurzame afvalbakken voor de werkplek maar heeft een heel scala aan oplossingen voor de versnelling van de circulaire economie. Communicatie en gedrag zijn grote eveneens grote pijlers waar de Afvalbak in consulteert om tot een beter resultaat te komen. Daarnaast experimenteert het bedrijf altijd met nieuwe circulaire grondstoffen om uiteindelijk de standaard nog hoger te kunnen leggen. Maar de grootste winst valt te behalen met data. Afval bestaat namelijk niet, er bestaan alleen maar grondstoffen in een bepaald traject. Maar afval wordt alleen gezien als een grondstof als het een identiteit krijgt, en daarvoor is informatie (data) nodig. Data kan worden verkregen door het te meten bij de bron. U kunt een grote aankondiging verwachten die wellicht grote implicaties kan hebben over hoe wij naar ons afval gaan kijken.