Persbericht - Iedere ondernemer wil groeien. Natuurlijk mag je tevreden zijn met wat je hebt bereikt, maar er kan altijd meer. En daar streven veel ondernemers dan ook naar.
Groeien is alleen niet eenvoudig. De eerste jaren lijkt dit vanzelf te gaan, maar er komt een moment dat er stilstand komt. Omdat je zelf helemaal in je bedrijf opgaat, is het moeilijk om de weg omhoog te zien. Gelukkig zijn er bruikbare tips die jou en je bedrijf gaan helpen.
Het gebruik van data is essentieel voor bedrijven. Goede data (en de interpretatie daarvan) stimuleert de beslissingen, efficiëntie en innovatie van organisaties. Voor de financiële sector is data science in finance een verrijking. Daarbij word je begeleid bij het verbeteren van de datakwaliteit en governance. Ook worden datagestuurde oplossingen ontwikkeld en een gemeenschappelijke taal voor de organisatie gecreëerd. De mogelijkheden zijn groot, waardoor de weg naar boven ongetwijfeld wordt ingezet.
Het klinkt gek, maar om te groeien moet je misschien wel in een kleiner vakgebied verder. Door je op een bepaalde niche te richten, kun je gerichter klanten binnenhalen. Ze weten dan dat ze in een bepaald vakgebied bij jou moeten zijn. Daarom komen ze ook bij jou uit. Het voordeel is dat je de juiste expertise al in huis hebt en als het goed is ook al over een klantenkring beschikt. De basis is dus al gelegd.
Voor de groei van een bedrijf is het belangrijk dat er zoveel mogelijk aan het bedrijf kan worden gewerkt. En niet aan taken die er ook bij horen, zoals de administratie. Door te investeren in goede bedrijfssoftware bespaar je een hoop tijd en daarmee ook geld. Zaken zoals de salarisadministratie en het voorraadbeheer kunnen prima worden geautomatiseerd. Hierdoor houd je tijd over om je op de echt belangrijke zaken te richten, zoals de groei van je bedrijf.
Plantjes moeten wel water krijgen. In de zakenwereld is je bedrijf de plant en wordt het water geld genoemd. Investeringen zijn nodig om te blijven groeien. En daar mag je gerust wat risico bij nemen. Er zijn genoeg ondernemers die de hand te veel op de knip houden. Het gevolg is dat ze niet kunnen groeien. Omdat de concurrentie dat wel doet, ga je er in feite op achteruit. Ondernemen is risico nemen, durf dat dan ook.
Zoals gezegd kan het lastig zijn om na al die jaren nog verbeterpunten te zien. Een externe kan je daarbij helpen. Dit kan bijvoorbeeld een coach zijn, of een interim manager. Welke titel er op het visitekaartje van deze persoon staat, is niet zo belangrijk. Het gaat om de aanwezige kennis en ervaring. Als dit op orde is, kan de frisse blik je vooruit helpen. Daarbij zul je soms dingen moeten veranderen, maar dat hoort erbij.