Persbericht - Omnicom PR Group is een strategisch communicatieadviesbureau dat organisaties en merken verbindt met de samenleving, ook op complexe onderwerpen.
Aan de hand van 3 persoonlijke fragmenten, nummers of boeken, gaan we in gesprek: wat zijn hun verwachtingen van het Nederlandse bedrijfsleven? Wat kunnen bedrijven verwachten van de politiek? En welke rol is er weggelegd voor de wetenschap?
AFLEVERING 1 – SUZANNE KRÖGER – GROENLINKS-PVDA
Tweede Kamer, van Sophie en Goldband. Dat is het nummer van Suzanne Kröger. Het nummer heeft betekenis voor haar, omdat ze vreest dat veel mensen hun vertrouwen in de politiek zijn kwijtgeraakt. Suzanne is er stellig van overtuigd dat wanneer we de klimaatcrisis serieus willen aanpakken, daar draagvlak voor nodig is in de samenleving. Daarvoor is vertrouwen in de overheid belangrijk. In aflevering 1 praat Jacques Bettelheim, Director Public Affairs bij Omnicom PR Group, met haar over haar visie.
”We leven in een heel opmerkelijke tijd. Als het gaat om verduurzaming, zijn wetenschappers vandaag de dag radicaler dan politici en de meeste activisten. Alle wetenschappelijke rapporten benadrukken dat er nú actie moet worden ondernomen. Dat laat zien hoe ontzettend urgent de problematiek is.”
AFLEVERING 2 – SILVIO ERKENS – VVD
Hoe we een klimaatramp kunnen vermijden, van Bill Gates. Dat is het boek van Silvio Erkens. Hij vertelt over een fragment uit het boek wat illustreert hoe we klimaatverandering echt tegen kunnen gaan. Dat is volgens Bill Gates door ervoor te zorgen dat het schone alternatief aantrekkelijker is dan het fossiele alternatief. In aflevering 2 praat Eli Schim van der Loeff, Senior Public Affairs adviseur bij Omnicom PR Group, met hem over zijn visie.
“Het Nederlands bedrijfsleven krijgt van mij een zes voor hun duurzaamheidsinspanningen. De ambities zijn er en ik zie dat onze bedrijven in de laatste 2,5 jaar hun mindset hebben veranderd: ze willen een stap zetten. Je ziet ironisch genoeg dat de overheid een struikelblok vormt. Bijvoorbeeld door de trage vergunningsverlening. Tegelijkertijd kunnen bedrijven niet alleen maar naar de overheid wijzen; ze hebben ook zelf de verantwoordelijkheid om met oplossingen te komen.”
AFLEVERING 3 – HARMEN KRUL – CDA
Our Generation (The Hope of the World), van John Legend & The Roots. Dat is het nummer van Harmen Krul. Het nummer vertelt dat de volgende generatie het heft in handen moet nemen. Dit heeft betekenis voor Harmen, omdat hij ervan overtuigd is dat je in actie moet komen als je ergens wat van vindt. Duurzaamheid is ook een onderwerp wat vooral in de praktijk gebracht moet worden. In aflevering 3 praat Jacques Bettelheim, Director Public Affairs bij Omnicom PR Group, met hem verder over zijn visie.
“Het Nederlandse bedrijfsleven moet koploper worden op het gebied van duurzaamheid. We moeten toe naar een groene economie, die aanjager wordt van bedrijvigheid. Zo’n economie levert veel kennis op, wat ook meteen een mooi nieuw exportproduct van Nederland kan worden.’’
AFLEVERING 4 – TJEERD DE GROOT – D66
Een persoonlijke brief, handgeschreven door de schrijver J.J. Voskuil. Dat is het fragment van Tjeerd de Groot. Hij vertelt hoe de brief illustreert wat hij belangrijk vindt in zijn rol. Het is voor hem belangrijk om te weten wat er precies speelt in de maatschappij zelf, en hoe hij dit om kan zetten in beleid. In aflevering 4 praat Eli Schim van der Loeff, Senior Public Affairs adviseur bij Omnicom PR Group, met hem over zijn visie.
“Dat betekent dat we duidelijk moeten zijn tegen bedrijven die onduidelijk zijn over hun toekomst, zoals Tata Steel. D66 wil groen staal in Europa en Nederland. Daarom willen we in de wet opnemen dat er in 2030 geen kolen meer voor worden gebruikt. Als politiek gaan we daar alles voor doen, maar Tata moet ook investeren. Toen Rob Jetten de CEO van Tata belde, was deze niet boos maar blij met de duidelijkheid. We zijn als politiek verplicht om duidelijk te zijn tegen bedrijven zodat ze weten hoe het speelveld eruitziet en hun beslissingen daarop kunnen afstemmen.”
De afleveringen van de podcast ‘OmniTalks: Duurzaamheidsdenkers’, gemaakt in samenwerking met New Business Radio, zijn beschikbaar op alle bekende podcastkanalen, zoals SoundCloud, Apple Podcasts en Spotify. Ook voorgaande seizoenen zijn terug te luisteren op deze kanalen, zoals ‘OmniTalks: de kamerkandidaten’, ‘OmniTalks: bestuurders in de gezondheidszorg’ en ‘OmniTalks: specialisten in de gezondheidszorg’.
Luister hier alle afleveringen
Over Omnicom PR Group NL
Omnicom PR Group is een strategisch communicatieadviesbureau dat organisaties en merken verbindt met de samenleving, ook op complexe onderwerpen. Ons belangrijkste middel is een actieve dialoog met alle stakeholders. Daarbij zenden we niet alleen, maar luisteren we ook serieus via research en insights. We richten ons op media en op andere stakeholders die belangrijk zijn. Van consumenten tot politiek, brancheverenigingen of juist actiegroepen, van ketenpartners tot omwonenden of de eigen collega’s. Ons doel is duurzame optimalisatie van de business van de klant. We verstevigen de reputatie van onze klanten en helpen de relevantie van organisaties in de ogen van stakeholders te verbeteren. In deze tijd van transitie, bijvoorbeeld naar een duurzamere economie of een meer inclusieve samenleving, helpen OPRG’s consultants de klant steeds weer relevant en zelfs leidend, in alle fundamentele maatschappelijke veranderingen, te zijn.
Ontdek hier meer over onze diensten op het gebied van ESG-communicatie.