Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Learned helpt organisaties bij het voeren van ‘het goede gesprek’

Laatst bijgewerkt: 09-02-2021 09:29:23

Persbericht - Voor veel organisaties is het lastig om op de juiste wijze om te gaan met het voeren van gesprekken met medewerkers. Hoe vaak moeten gesprekken worden gevoerd, wat moet erin besproken worden, en is een gesprek hetzelfde als een beoordeling? Dit zijn voorbeelden van vraagstukken die bij menig organisatie spelen. Met als gevolg dat gesprekken aan kwaliteit tekort komen, of zelfs volledig worden vermeden. Maar wat is nou precies een ‘goed gesprek’ en waar moet je als werkgever op letten? Learned heeft hier een eigen visie op en zet de best practices voor jou op een rij.

Het nieuwe beoordelen

Laten we beginnen bij een veelgemaakte fout. Is het voeren van gesprekken hetzelfde als het beoordelen van medewerkers? Zeker niet, maar het voeren van een gesprek is vaak wel onderdeel van een beoordeling. Beide concepten hebben te maken met de performance management cyclus die elke organisatie hanteert. Binnen deze cyclus wordt er op structurele wijze gestuurd op de resultaten en het gedrag van de medewerker aan de hand van een vast stramien aan gesprekken en beoordelingen. In het boek ‘Het Nieuwe Beoordelen’ gaat Jacco van den Berg in op zijn visie om deze, vaak traditionele, cyclus te vernieuwen. Zijn belangrijkste verbeterpunten:

  • Focus meer op de sterke punten van de medewerker.
  • Maak medewerkers verantwoordelijk voor hun zakelijke doelen.
  • Plaats medewerkers in de lead van hun ontwikkelplan.
  • Voer een continue dialoog over prestaties, betrokkenheid, ontwikkeling en carrière.
  • De manager moet de medewerker in staat stellen om met plezier te excelleren.

 

Hieruit blijkt dat een beoordeling niet hetzelfde is als een gesprek, maar dat het voeren van een continue dialoog wel een belangrijk onderdeel is van een goede beoordeling. Wij definiëren ‘het goede gesprek’ dan ook als de continue 1-1 gesprekken tussen de manager en de medewerker waarin onderwerpen als prestaties, betrokkenheid, ontwikkeling en carrière aan bod komen. Om het goede gesprek succesvol te implementeren raden we je aan om met de volgende zaken rekening te houden:

  1. Het goede gesprek is een aanvulling op de formele HR gesprekken zoals een eindejaarsevaluatie en dus niet een vervanging hiervan. Het nieuwe beoordelen stimuleert enkel het voeren van betere gesprekken gedurende het jaar, die ervoor zorgen dat er aan het einde van het jaar bij de uiteindelijke beoordeling geen verrassingen zijn voor de medewerker.
  2. Medewerkers willen vrijheid, maar zijn gebaat bij een verplichte minimale structuur. Het simpelweg ‘overlaten’ van het plannen van gesprekken door de medewerkers is te simpel. Voor veel medewerkers zal de drempel om op eigen initiatief een gesprek te plannen, of een verzoek te doen voor een opleiding of een nieuwe uitdaging te hoog zijn.
  3. Managers zijn niet vanaf dag 1 coaches. Hier wordt volgens ons bij de implementatie van een nieuwe werkwijze toch te weinig bij stilgestaan. Het verhogen van de contactmomenten zal niet automatisch resulteren in een kwaliteitsverbetering. Naast een kick-off van het project, technologische ondersteuning en goede gesprekstemplates is doorlopende ondersteuning vanuit HR benodigd.

 

Best practices voor het implementeren van continue 1-1 gesprekken

Om ervoor te zorgen dat je op de juiste wijze binnen jouw organisatie aan slag kunt met het goede gesprek hebben we een aantal best practices verzameld. Daarnaast hebben we wat tips die jij kunt gebruiken bij het voeren van 1-1 gesprekken op afstand. We hopen dat je met deze simpele handvatten al snel veel winst uit je communicatie met je medewerkers kunt halen.

 

  1. Maak een planning met regelmatige 1-1’s: Het optimale aantal 1-1’s dat je moet voeren verschilt per organisatie en zelfs per medewerker. De frequentie kan dus verschillen van een 1-1 op weekbasis, tot aan een gesprek per kwartaal. Onze ervaring is dat je bij langdurig thuiswerken beter vaker met je medewerkers in gesprek kunt gaan. Hiermee houd je zogezegd de ‘kantoordeur’ open. 
  2. Wees voorbereid: Houd een duidelijke structuur of agenda aan in het gesprek en bereid de gespreksonderwerpen alvast voor. Zo kom je tijdens het gesprek sneller tot de kern en kost het voeren van de 1-1’s minder tijd. Daarnaast is een veelgehoorde tip om elke 1-1 met een positief punt te beginnen. Zo beginnen beide partijen met een positieve mindset.
  3. Bespreek doelen en prestaties: Door het regelmatig over de doelen van medewerkers te hebben hou je niet alleen een vinger aan pols over hun prestaties op de werkvloer, maar hou je medewerkers ook betrokken bij de doelen van de organisatie. Tijdens 1-1’s kom je achter de obstakels waar je medewerkers tegenaan lopen en kun je snel schakelen om deze te overbruggen.
  4. Bespreek ontwikkelmogelijkheden en ambities: Uit een recent onderzoek van Quantum Workplace blijkt dat slechts 21% van de medewerkers carrièrekansen en ontwikkelmogelijkheden zien bij hun huidige werkgever. 1-1 gesprekken zijn het uitgelezen middel om in vertrouwen met je medewerker over dit soort onderwerpen te praten. Hiermee voorkom je als manager dat je pas achter de ambities van je medewerker komt tijdens een exit gesprek.

 

Het goede gesprek in actie bij Learned

Wil jij alles leren over het nieuwe beoordelen en het voeren van het goede gesprek? Learned heeft een Eguide geschreven die volledig in het teken staat van het vernieuwen van je performance management beleid. Hierin vertalen we de laatste trends door naar de praktijk en helpen we je verder met voorbeelden van relevante gesprekstemplates. Op die manier haal jij op korte termijn al winst uit je vernieuwde gesprekken met je medewerkers.

Download de gratis Eguide hier