Persbericht -
Recente trends in de software-industrie tonen een significante verschuiving in de leeftijd waarop SaaS-ondernemers kiezen om hun bedrijven te verkopen. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde leeftijd van ondernemers die hun bedrijf verkopen, gestaag afneemt, een trend die zich sterk manifesteert in de Software as a Service (SaaS) sector.
In 2005 lag de gemiddelde leeftijd voor het verkopen van een bedrijf rond de 60 jaar, terwijl dit in 2019 daalde naar ongeveer 55 jaar. Vandaag de dag zien we echter dat de gemiddelde SaaS-ondernemer nog vroeger begint met de verkoop van zijn bedrijf. Dit jaar was geen enkele ondernemer ouder dan 50. We hebben daarbij ondernemers in de leeftijdscategorieën 33 tot 49 jaar succesvol begeleid bij de verkoop van hun SaaS-bedrijven.
In de afgelopen jaren heeft M&A boutique Anno1982 al veel SaaS ondernemers geholpen met de verkoop van hun bedrijf. Het bedrijf ziet daarbij de volgende trends:
Hoge vraag naar softwarebedrijven: Er is een aanzienlijke vraag naar SaaS-bedrijven vanwege hun repeterende inkomsten en de aantrekkelijkheid van het ‘kraaltje rijgen’ (buy-and-build) model binnen de private equity.
Stijgende populariteit pre-exits: Ondernemers kiezen er steeds vaker voor om een deel van hun bedrijf vroegtijdig te verzilveren, gevolgd door een tweede exit na 5 tot 7 jaar samenwerking met een (strategische) koper/ investeerder.
Bewustwording en volwassenheid van de markt: Met de groei van M&A en private equity
fondsen zijn ondernemers zich meer bewust van de mogelijkheden tot vroege verkoop.
Toch blijkt uit onze observaties dat veel SaaS-ondernemers niet optimaal voorbereid zijn op een verkoop. Veel voorkomende valkuilen zijn onrealistische verwachtingen, een gebrek aan het verkoopklaar maken van het bedrijf, en een te sterke afhankelijkheid van de ondernemer zelf.
Naast deze trends, wijzen recente gegevens erop dat ondanks de dominantie van Generatie X en babyboomers in het kleine bedrijfsleven, er een duidelijke opkomst is van jongere ondernemers, met name millennials, in de SaaS-sector.
Om deze uitdagingen te overwinnen, kan er worden gewerkt met Anno1982.nl, een vooraanstaand specialist in bedrijfsovernames. Met hun unieke benadering, die bestaat uit zeven gedetailleerde stappen, bieden ze niet alleen ondersteuning in organisatie en strategie, maar ook in financiële planning. Hun team van specialisten, waaronder M&A adviseurs, advocaten en corporate finance adviseurs, werkt samen om een efficiënte en winstgevende verkoopervaring te garanderen.
Anno1982.nl wordt gedreven door (ex-)ondernemers die ervaring hebben met de verkoop van hun eigen bedrijf. Deze kennis zetten ze tegenwoordig in door een klantgerichte aanpak, het vereenvoudigen van complexe zaken en het bieden van helderheid en vertrouwen aan ondernemers. Met hun nulmeting kijken ze hoe ‘exit ready’ een onderneming is en bepalen ze de gewenste exit strategie. Hierbij hanteren ze innovatieve verkoopmethoden zoals pre-exits. Zo maximaliseren ze de financiële opbrengst én waarborgen ze gunstige voorwaarden voor alle partijen.