Persbericht - Voor veel bedrijven is het nog steeds lastig om personeel te vinden. De datagedreven methode van JIBSER bezorgt ze snel en goedkoop de gedroomde kandidaten.
Anne: “Ik ben in 2019 alleen begonnen. Daarvoor hield ik me bezig met eenzelfde soort activiteiten in een bedrijf dat ik ooit met vrienden had opgericht. Ik ben nu zo’n acht jaar actief in dit vakgebied.”
Shahin: “Ik heb vorig jaar kennisgemaakt met Anne. Ik had JIBSER ingeschakeld voor een van mijn klanten. Sinds november vorig jaar zijn we intensief gaan samenwerken. In juli van dit jaar is onze software geregistreerd en op 5 september hebben we officieel onze samenwerking bekendgemaakt.”
Anne: “Waar we het afgelopen jaar aan hebben gewerkt, is een visie voor de toekomst. We willen onze dienstverlening omtoveren in een softwareapplicatie. De software hebben we twee maanden geleden gelanceerd en de applicatie is het eindresultaat. We zijn dus goed op weg, al zal het nog even duren voordat de applicatie volwaardig functioneert.”
Shahin: “Bij werkgevers heb ik me hiervoor vaak met werving beziggehouden, dus het zat er al wel een beetje in. Maar toen ik mijn vrienden in de kroeg een paar jaar gelden vertelde dat ik voor mezelf wilde beginnen, zeiden ze synchroon: ‘dan moet je recruiter worden’. Ze vonden dat ik daar geschikt voor was!”
Anne: “We zijn eerst gaan samenwerken in een klant-leverancierrelatie. Ik vertelde Shahin over mijn idee om van JIBSER een softwarebedrijf te maken. Ik geloof namelijk dat software het antwoord is om uniek te blijven. Shahin vertelde over zijn ideeën over schaalbare recruitmentoplossingen door middel van software. Hij had toen zijn eigen onderneming, maar we kwamen erachter dat we het eigenlijk wel heel leuk zouden vinden om dat samen te gaan doen.”
Anne: “Toen ik begon met werken was er al een krappe arbeidsmarkt in Nederland, met name op IT-gebied. In de afgelopen jaren is dat alleen maar meer geworden. Klanten hadden gewoon geen kandidaten om uit te kiezen. Met JIBSER zorgen we dat klanten kandidaten binnenkrijgen om te kunnen selecteren. Ondanks dat de markt nog steeds superkrap is, zorgen wij dus voor een constante stroom aan potentieel talent. Vorige week hadden we bijvoorbeeld een klant aan wie we maar liefst tachtig sollicitanten hebben geleverd. Het zijn er zo veel, dat ze moeite hebben om alle reacties op te volgen. Klanten die met ons werken hadden eerst niks te kiezen, nu heel veel.”
Shahin: “Wij doen de werving en selectie dus niet zelf, maar zorgen dat als het ware een etalage met talent ontstaat. Het grootste gedeelte van de recruiters zit op puur op (tekst)vacatures. Wij doen niet alleen de tekst, maar verzorgen ook beeldmateriaal, bijvoorbeeld video. We maken ook veel gebruik van social media. De main focus is de inzet van onze datagedreven strategieën via een groot aantal socialmediakanalen, zoals Facebook, TikTok en Instagram.”
Anne: “Klanten, bedrijven en werkgevers vinden recruitmentbureaus over het algemeen irritant. Zo gauw ze vacatures hebben, worden ze platgebeld door die bureaus. En kandidaten vinden het weer irritant om bestookt te worden met ongevraagde berichtjes van recruiters. We hebben in het verleden ook campagnes gedraaid voor recruitmentbureaus, maar we merkten dat die eigenlijk altijd minder effectief waren dan de campagnes voor directe werkgevers.”
Anne: “Dat klopt. Bij ons doet de klant vooraf een investering in onze werkwijze en die resulteert in een constante stroom van kandidaten. Omdat die werkwijze heel effectief is, zijn de kosten per arbeidskracht laag. Terwijl je bij een recruitmentbureau doorgaans pas betaalt als je iemand aanneemt. Dus er is ook sprake van een verschuiving van het risico.”
Anne: “We willen eerst in Nederland het product goed op de kaart zetten. Het product market-fit maken; zorgen dat het fundament stevig staat en vanaf daar de markt verder uitbouwen. Maar we krijgen nu al verzoeken uit het VK, Duitsland en België, dus dat is super interessant. En ja, uiteindelijk willen we natuurlijk de hele wereld overnemen, haha!”
Shahin: “We zijn van plan om in het laatste kwartaal van dit jaar ook bij investeerders aan te kloppen. Dat traject zijn we nu aan het voorbereiden. En het tijdstip staat ook nog niet vast. Maar we zijn daar wel mee bezig en als dat uiteindelijk lukt, dan worden de mogelijkheden eindeloos.”
JIBSER is een recruitmentinitiatief uit Haarlem en Arnhem. Het lanceert de eerste recruitmentmethode die datagedreven strategieën inzet via een scala aan op maat geselecteerde online (social) mediakanalen tegen een lagere vaste investerig per maand.