Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jasper Horstink (Moneymonk): “Boekhouden gaat over meer dan alleen een verantwoording aan de Belastingdienst”

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:47

Persbericht - Jasper Horstink, eigenaar van Moneymonk ziet nog steeds groeimogelijkheden voor zijn bedrijf. Dat zegt hij in een interview met Software Vergelijken. “Door de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt groeit het aantal zelfstandigen hard. En die hebben allemaal een boekhouding nodig”, licht Jasper toe.

Jasper begon vier jaar geleden met Moneymonk met de missie om zzp’ers meer grip te geven op hun onderneming door het juiste inzicht aan te bieden. Jasper: “Uiteindelijk gaat boekhouden over meer dan alleen een verantwoording aan de Belastingdienst. Door met Moneymonk te werken, bouwt een ondernemer belangrijke data op. Die data geeft inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van de onderneming. Door daar slimmigheden overheen te leggen, wordt de zzp’er geholpen in het beter besturen van zijn of haar onderneming.” Inmiddels heeft het pakket tienduizenden gebruikers en groeien ze nog altijd heel snel. Het team is uitgebreid van twee naar tien en ze zijn nog lang niet klaar.

“Data geeft inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van de onderneming”

Moneymonk is er toegankelijk

Het pakket dat Jasper met zijn broer ontwikkelde werd meer dan alleen een online tool om te kunnen boekhouden. Moneymonk voorziet in een totaaloplossing voor zelfstandigen. Binnen het pakket kan bijvoorbeeld ook een urenadministratie worden aangemaakt en bijgehouden. Hetzelfde geldt voor een rittenadministratie. Allemaal essentieel om een gezond bedrijf te kunnen opzetten en uit de problemen met de Belastingdienst te blijven. Bovendien, benadrukt Jasper, is Moneymonk heel erg toegankelijk.

“Vanuit mijn financiële achtergrond heb ik van dichtbij kunnen zien hoe essentieel een goede boekhouding is. Logischerwijs ligt daar echter niet voor elke ondernemer ook de passie of het talent. Daarom hebben we gekozen voor een fool proof pakket waarmee iedereen uit de voeten kan. Dat betekent dat we ingewikkelde termen vermijden. De ondernemer ziet bijvoorbeeld ‘klanten’ en ‘leveranciers’ in plaats van ‘debiteuren’ en ‘crediteuren’. Vaak is de enige associatie met die laatste twee termen Jiskefet, dus dan voegt het niets toe”, licht Jasper toe.

“We hebben gekozen voor een fool proof pakket waarmee iedereen uit de voeten kan”

”Wij willen de standaard worden”

Dat ze niet de enige zijn die online boekhouden, factureren en urenadministratie aanbieden, daar is Jasper van bewust. Toch remt dit de ambitie niet: “Wij willen de standaard in de markt worden voor de boekhouding van zzp’ers. Daar gaan we vol voor”, aldus Jasper. Hoe ze dat willen bereiken? Door het beste pakket te leveren, toegespitst op een duidelijke niche. En door het echt ontzettend simpel te houden.

Dat ondernemers die zich oriënteren op online software het lastig kunnen vinden om een pakket te kiezen, begrijpt Jasper wel. Of hij een tip heeft voor deze ondernemers? Jasper lacht: “Meer dan een tip, ik heb een hele methode. Ik geloof namelijk dat je heel duidelijk je behoeften moet kennen om een keuze te maken. Analyseer die dus eerst. Daar kun je vervolgens functionaliteit aan koppelen en als je dat op een rijtje hebt, dan is het kiezen van een pakket dat daar aan voldoet veel makkelijker.”

“Je moet heel duidelijk je behoeften kennen om een keuze te maken”

Peanuts

Of het echt zo simpel is? Jasper: “Ja, zo simpel is het eigenlijk. Oh en: kies niet met je portemonnee. If you pay peanuts, you get monkeys zeg ik altijd. Investeren in een goed pakket verdient zich terug, daar ben ik heilig van overtuigd.”

Meer weten?

Het volledige interview kun je hier lezen.