Persbericht - Organisaties als Crayon zien de vraag naar de ondersteuning die zij bedrijven bieden bij het inrichten van hun IT governance toenemen.
Organisaties als Crayon zien de vraag naar de ondersteuning die zij bedrijven bieden bij het inrichten van hun IT governance toenemen. Niet voor niets, daar het op de juiste vormgeven van regels en richtlijnen op het gebied van IT-technologieën steeds belangrijker wordt. Er wordt steeds vaker gekozen voor het werken vanuit de cloud, met alle risico’s van dien bij een onsamenhangende of nauwelijks gedragen IT governance. Daar komt bij dat medewerkers in sommige gevallen liever op hun eigen apparaat werken, iets wat samenhangt met de overgang naar de cloud; de laptop van hun werkgever hebben ze steeds minder nodig naarmate het aantal on-premise geïnstalleerde applicaties afneemt. Op welke manier is de IT governance van jouw organisatie op dit moment ingericht?
IT governance bestaat uit verschillende facetten. Door te kiezen voor de hulp van een IT governance service, voorkom je dat je belangrijke elementen mist in het raamwerk wat straks binnen jouw organisatie wordt toegepast. Veelal gaat het om een mix van kostenreductie en gestandaardiseerde processen rond de aanschaf en het uitfaseren van software, om het terugbrengen van auditrisico’s en om zichtbaarheid en voorspelbaarheid. Het is niet eenvoudig deze elementen in een keer correct in te richten; best-practices vanuit andere organisaties zijn om die reden welkom. Een IT governance service biedt je deze best-practices en kijkt samen met jouw organisatie welke hiervan bruikbaar zijn voor een eigen raamwerk. Niet alleen het geven van richting aan een organisatie is een reden om de IT governance nog eens nader te bekijken; denk ook aan de risico’s op hoge boetes bij het overtreden van de AVG en GDPR.
Reeds las je dat het voor werknemers steeds makkelijker geworden is om bedrijfsdata te bereiken via eigen apparaten. Denk aan het openen van de webmail op een smartphone, het bekijken van bestanden in de cloud via een laptop of tablet, enzovoorts. Aanvullend hierop geldt dat medewerkers makkelijker een eigen account aanmaken bij SaaS-diensten. Vaak zijn deze diensten gratis; men betaalt met de data die gedeeld wordt. Medewerkers zijn zich hier lang niet altijd van bewust, in het bijzonder de medewerker zonder affiniteit met technologie en IT. Het bieden van een heldere IT governance, een set met spelregels en richtlijnen, helpt hen zo min mogelijk buiten de lijntjes te werken. Dat betekent niet dat het werken op eigen apparaten direct verboden moet worden. Het vinden van de juiste balans is hierin de sleutel.