Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is kunstmatige intelligentie klaar om de mens te vervangen?

Laatst bijgewerkt: 24-05-2023 14:00:04

Persbericht - Is kunstmatige intelligentie al klaar om de mens te vervangen? In deze blogpost gaan we dieper op deze vraag in.

De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is de afgelopen maanden in een stroomversnelling geraakt. ChatGPT verbaasde de wereld eind 2022 met zijn vermogen om creatieve teksten en code te schrijven. Dit was het sein voor Google om alles op alles te zetten om ook zo snel mogelijk met een slimme chatbot op de markt te komen. In mei lanceerde het officieel zijn chatbot Bard, al is die op dit moment nog niet in Nederland beschikbaar. Daarnaast zijn er talloze plug-ins en andere initiatieven die kunstmatige intelligentie naar een volgend niveau brengen.

ChatGPT, Bard en andere AI-tools zijn in staat taken van je over te nemen. Zo kun je in een handomdraai teksten laten schrijven, analyses uitvoeren, code laten programmeren en unieke afbeeldingen laten genereren. Dit maakt je productiever en kan de kwaliteit van je werk verhogen. De keerzijde is dat menselijk werk en dus mensen overbodig kunnen worden. Dit is de vraag die we ons bij vertaalbureau Interlingo ook stelden. Ook ons werk wordt beïnvloed door kunstmatige intelligentie en sommigen opperen dat een baan als vertaler in de toekomst niet meer zal bestaan. Is kunstmatige intelligentie al klaar om de mens te vervangen? In deze blogpost gaan we dieper op deze vraag in.

Waar zijn slimme chatbots goed in

Chatbots zoals ChatGPT en Bard leren door het analyseren van enorme hoeveelheden data, zoals websites, artikelen en boeken. Ook leert het van conversaties met mensen en feedback op deze gesprekken. Chatbots leren verbanden, taalstructuren en patronen begrijpen door deze data te analyseren. Dit is nu zo ver geëvolueerd dat kunstmatige intelligentie op de volgende punten superieur is aan mensen.

  • Snelheid. Slimme chatbots zijn veel en veel sneller dan mensen.
  • Nauwkeurigheid. Een typo of spelfout is zo gemaakt als je een tekst schrijft. Ook bij het programmeren van code kan een typefout er zo insluipen. Bij mensen in ieder geval, want een slimme chatbot maakt geen typefouten en spelfouten.
  • Data-analyse. Kunstmatige intelligentie kan in korte tijd grote hoeveelheden gegevens evalueren, patronen herkennen en voorspellingen doen op basis van data. Het revolutionaire van ChatGPT is dat je op een menselijke, conversationele manier kunt vragen om een bepaalde analyse uit te voeren. Je hoeft dus geen Excel-macro-expert meer te zijn om geavanceerde data-analyses te verrichten.
  • Beschikbaarheid. AI-systemen staan altijd, 24/7 voor je klaar. Ze zijn nooit ziek en ze raken ook niet vermoeid.

Waar zijn slimme chatbots (nog) niet zo goed in

Oké, dit lijkt er niet zo goed uit te zien voor de mensheid. Zijn er zaken waarin wij als mensheid nog wel beter zijn dan AI-chatbots?

  • Creativiteit. Hoewel kunstmatige intelligentie ons verbaast, kan het (nog) niet tippen aan de menselijke creativiteit en verbeeldingskracht.
  • Kunstmatige intelligentie is heel goed om iets uit iets te creëren, maar wij mensen kunnen iets creëren uit niets.
  • Emotioneel begrip. Kunstmatige intelligentie is nog niet goed in het aanvoelen van emoties en is ook niet zo empathisch als mensen.
  • Moraliteit. Kunstmatige intelligentie heeft geen autonoom gevoel voor goed of fout. Het is gemaakt om te handelen op basis van zijn programmering. De mens blijft daarom de richtlijn voor ethiek. Ook kan kunstmatige intelligentie lijden aan algoritmische bias en daardoor uitspraken doen die moreel verwerpelijk zijn.
  • Geloofwaardigheid. Als ChatGPT het antwoord op je vraag niet goed weet, dan produceert het regelmatig antwoorden die niet kloppen. Je moet ChatGPT daarom niet altijd op zijn woord geloven. Nu zijn mensen ook niet altijd geloofwaardig, maar kunstmatige intelligentie kun je dus beter ook factchecken.

Kunstmatige intelligentie is er, zal niet verdwijnen en zal steeds beter worden. Dit betekent niet dat het klaar is om de mens te vervangen. In ieder geval niet op dit moment. Het is begrijpelijk dat veel mensen bezorgd zijn over kunstmatige intelligentie. Zo becijferde Goldman Sachs dat generatieve AI, zoals ChatGPT, 300 miljoen westerse banen raakt. De mens laat echter al duizenden jaren zien dat het zich kan aanpassen aan veranderende situaties. We kunnen kunstmatige intelligentie daarom het beste inzetten om ons leven en werk beter te maken.

Waarschijnlijk vraag je je af: is dit artikel ook geschreven met behulp van kunstmatige intelligentie? Ja, ChatGPT is gebruikt voor input voor deze blogpost, maar ChatGPT had dit artikel niet kunnen schrijven zonder menselijke input.

Auteur: Joël Sigling (Algemeen directeur Vertaalbureau Interlingo)