Is het ondernemerschap wel de juiste keuze voor jou?

Laatst bijgewerkt: 11-05-2022 12:00:06

Persbericht - Als ondernemer sta je normaliter 24 uur per dag en 7 dagen per week aan. Medewerkers kunnen je advies of hulp nodig hebben, klanten willen weten waar hun product of bijvoorbeeld adviesrapport blijft, enzovoorts.

Daar komen de zorgen over tegenvallende bedrijfsresultaten of bijvoorbeeld langdurige ziekte onder je personeel nog bij. Waar het ondernemerschap in eerste instantie ontzettend leuk en uitdagend lijkt, kan dit je op een langere termijn steeds verder uitputten. Niet voor niets blijkt dat juist bij ondernemers de kans op een burn-out het grootst is. Dat geldt overigens in het bijzonder voor de jonge ondernemer, tussen de 18 en 34 jaar oud. Bij oudere ondernemers speelt een burn-out wat minder vaak.

Herken de signalen van een beginnende burn-out
Het moment om op zoek te gaan naar een nieuwe baan of een beginnende burn-out is niet altijd even gemakkelijk te herkennen. Een vermoeid gevoel wordt vaak niet direct gekoppeld aan een burn-out; we hebben allemaal weleens een drukkere periode op het werk. Het heeft te maken met de prestatiedruk die men zichzelf tegenwoordig oplegt. Met name jongere generaties hebben hier veel last van; men wil minimaal net zo goed, maar het liefst beter presteren dan leeftijdsgenoten.

Daarbij kunnen er andere redenen zijn die verklaren, waarom je een periode wat minder goed slaapt. Denk bijvoorbeeld aan zorgen in je privésituatie, een periode waarin je wat minder lekker in je vel zit door onzekerheden over je prestaties of uiterlijk, enzovoorts. Vaak hebben we het gevoel er wel weer bovenop te komen. Wat doe je echter, wanneer dat niet lukt en de gevoelens van stress en vermoeidheid steeds verder toenemen?

Op zoek naar een nieuwe baan buiten je bedrijf
In dat laatste geval doe je er verstandig aan in ieder geval tijdelijk een stapje terug te doen. Ga bijvoorbeeld een week op vakantie of neem een sabbatical, waarbij je de laptop uit laat staan. Niet alleen kom je tijdens deze periode tot rust, ook heb je de mogelijkheid om voor jezelf na te gaan of het ondernemerschap echt bij je past. Wellicht ben je toe aan een volgende stap in je carrière buiten je eigen zaak. We schreven eerder een artikel over het herkennen van signalen, die je erop wijzen dat het tijd is om een nieuwe baan te zoeken.

Beroepskeuzetest helpt je een leuk beroep te vinden
Om een baan te vinden die bij je past, kan het slim zijn een beroepskeuzetest uit te voeren. Dit kan tegenwoordig eenvoudig online! Een beroepskeuzetest biedt je vaak nieuwe inzichten; er poppen beroepen op, waar je zelf niet eerder aan gedacht hebt. Informeer ook eens bij familie en vrienden, welke beroepen zij goed bij je vinden passen. Dit hoeft niet het beroep te zijn wat je momenteel uitoefent binnen je onderneming. Wellicht is een rol als manager niet volledig geschikt en zoek je een uitvoerende rol binnen een organisatie. Alternatief voor een beroepskeuzetest is het inschakelen van een loopbaanbegeleider. Een loopbaanbegeleider gaat het gesprek met je aan en daagt je uit om voor jezelf te bepalen wat jou gelukkig maakt. Welke baan sluit hier goed op aan?