Persbericht -
In het bedrijfsleven is duurzaamheid een onderwerp dat alsmaar populairder aan het worden is. Dat is niet alleen het geval omdat de Nederlandse consument vaker waarde toedicht aan duurzaamheid; door als ondernemer actief iets aan duurzaamheid te doen, zorg je ervoor dat je als (kleine of grote) speler je steentje bijdraagt aan een betere wereld.
Feit is dat we met z’n allen iets moeten doen om het milieu schoon te houden en de wereld leefbaar te houden. Als ondernemer van een profit-organisatie is het mogelijk om een zogeheten B Corp te worden. Daarmee laat je zien dat je het belangrijk vindt om iets voor de wereld te betekenen. Sam van Gentevoort van Vertaalbureau Perfect ging je al voor. In dit artikel lees je er meer over.
Jaren geleden is het concept B Corp bedacht door drie Amerikaanse vrienden die vonden dat het bedrijfsleven anders moest. Zij vonden dat het tijd was om als ondernemers en organisaties meer te doen voor een betere wereld, terwijl ze geld konden verdienen. Tot die tijd werd er vooral veel geld verdiend, maar kwam het milieu en de aarde er maar wat bekaaid vanaf. Door te beginnen met het certificeren van bedrijven tot B Corps, oftewel Benefit Corporations, vanuit hun onafhankelijke bedrijf B Lab zorgden ze voor een groene basis waaraan bedrijven maar wat graag wilden voldoen. Er zitten namelijk veel voordelen aan het zijn van een B Corp. Met die certificering op zak laten bedrijven zien dat ze aan de strenge normen van sociale en milieuprestaties voldoen.
Dit soort bedrijven zijn niet alleen gericht op het maken en maximaliseren van winst, maar ook op het creëren van een positieve impact op zowel de mens als het milieu. Met een B Corp certificering krijgen ze de maatschappelijke erkenning waar ze naar op zoek zijn bij een dergelijke werkwijze en krijgen ze toegang tot nieuwe netwerken en mogelijke nieuwe samenwerkingen. Daarbij geeft een B Corp-certificaat een duidelijk signaal aan consumenten, omdat je hiermee aangeeft dat je je inzet voor ethische en duurzame praktijken. Dit leidt tot meer vertrouwen en een grotere loyaliteit bij klanten. Door middel van een B Impact Assessment wordt gekeken of je bedrijf voldoet aan de normen van een B Corp. Hierbij wordt gekeken naar vijf pijlers: Governance, Workers, Community, Environment en Customers. Op basis van die pijlers wordt je impact bepaald,
Sinds 2021 is het Nederlandse bedrijf Vertaalbureau Perfect officieel een B Corp. Met die certificering laten ze zien dat ze, samen met andere B Corps in en buiten Nederland, streven naar een wereldwijde cultuurverandering om het bedrijfsleven een nieuwe definitie te geven en samen te zorgen voor een duurzame en zinvolle economie. Het vertaalbureau heeft het B Corp-certificaat gekregen nadat ze de stappen in het B Impact Assessment hebben gevolgd. Dat past heel goed bij de missie van het vertaalbureau om de globalisering positief te laten bijdragen op zo’n manier dat dat een positieve invloed heeft op de wereld. Ze voorzien hun klanten van kwalitatieve vertalingen, terwijl ze de wereld graag een beetje mooier willen maken.
Dat doet Vertaalbureau Perfect onder andere door bij te dragen aan een betere wereld. Ze gebruiken bijvoorbeeld 20% van hun winst voor een collectieve winstdeling en voor duurzame doeleinden. Daarbij investeert het bedrijf in het geluk van de werknemers: ze geven mensen de ruimte om zichzelf te zijn en zorgen voor een goede balans tussen verbondenheid en autonomie. Dat doet het vertaalbureau door gebruik te maken van zelfsturende teams en flexibele werktijden. Logischerwijs heeft dit veel effect op het geluk van de werknemer, iets wat van groot belang is in de huidige samenleving. Het is met name sinds de coronacrisis het geval dat dit onderwerp in de zakenwereld vaker wordt uitgelicht.
Samen met het Duitse zusterbedrijf van Vertaalbureau Perfect (Übersetzungsbüro Perfekt) is het bedrijf een van de eerste grote vertaalbureaus in ons land die een certificaat voor een B Corp gekregen heeft. Het interessante aspect daaraan is dat dat betekent dat ze zich mogen rekenen tot de bedrijven in Nederland die op een zinvolle, duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier werken. Andere grote spelers die zichzelf een B Corp mogen noemen zijn onder andere Tony Chocolonely, Too Good To Go, ADS Insight. Ook zij geloven erin dat ze als grote organisatie gebruik kunnen maken van hun kracht om een deel van de oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen te kunnen bieden.
Feit is dat des te meer bedrijven zich ontwikkelen tot een B Corp en zich bij de beweging aansluiten, hoe sneller en vooral gerichter we met z’n allen kunnen bijdragen aan een betere wereld. Dat is niet alleen voor het behoud van de aarde en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen een must, maar ook voor de toekomst van bedrijfsvoering. Impactgedreven zakendoen en het streven naar een B Corp-certificering zorgt ervoor dat bedrijven zoals Vertaalbureau Perfect een inspiratiebron zijn voor anderen in de industrie. Ze tonen namelijk aan dat een organisatie succesvol kan zijn én een positieve impact kan hebben. Dat zorgt uiteindelijk voor het aantrekken van zowel klanten als mogelijke investeerders en zo een betere toekomst voor het bedrijf.