Investeer in gezondheid op de werkvloer om ziekteverzuim te voorkomen

Laatst bijgewerkt: 05-06-2024 23:43:30

Persbericht - Het een must dat je als ondernemer investeert in de psychische en zo fysieke gezondheid van je werknemers.

De afgelopen jaren is het ziekteverzuim in Nederland flink toegenomen. Uit onderzoek blijkt dat een groot deel hiervan te maken heeft met psychische klachten. Gemiddeld duurt het psychisch verzuim zo’n tien jaar langer in verhouding met vijf jaar geleden. Naar verwachting zal een derde van de werkenden in 2030 uitvallen door stressgerelateerde klachten.

Langdurige stress heeft daarbij invloed op het lichaam en kan onder andere zorgen voor moeheid, hartproblemen, hoge bloeddruk, spataderen en een gejaagd gevoel. Daarom is het een must dat je als ondernemer investeert in de psychische en zo fysieke gezondheid van je werknemers. Dat kan onder andere met het stimuleren van beweging, het aanbieden van behandelingen zoals een spatader behandeling en meer. In dit artikel geven we je tips.

Waarom psychische en fysieke gezondheid op de werkvloer belangrijk is

Wat in ieder geval goed is om te weten, is waarom investeren in psychische en fysieke gezondheid op de werkvloer zo belangrijk is. Feit is bijvoorbeeld dat gezonde werknemers gelukkiger zijn. Gelukkige werknemers zijn over het algemeen productiever. Ze zijn beter in staat om zich te concentreren, om creatief na te denken en om effectief samen te werken met anderen op de werkvloer. Dat leidt logischerwijs tot hogere prestaties en zo ook betere bedrijfsresultaten. Voor de meeste ondernemers is dit de grootste reden om te investeren in de gezondheid van hun werknemers. Want, eerlijk is eerlijk: het zijn immers niet alleen de mensen die eronder lijden, maar ook je bedrijf. Logisch dat je daarin wilt investeren.

Daarnaast brengt ziekteverzuim de nodige kosten met zich mee. Als ondernemer moet je het ziekteverlof betalen en is het nodig om te betalen voor het inhuren van vervangend personeel. Investeer je preventief in de gezondheid van je werknemers, dan kun je dergelijke kosten aanzienlijk verlagen. Wat je ook niet mag vergeten, is dat iedereen het waardeert wanneer hun werkgever zich bekommert om hun welzijn. Dit zorgt ervoor dat de algehele tevredenheid verhoogt, wat automatisch weer zorgt voor een betere sfeer op de werkvloer. Werknemers die tevreden en gelukkig zijn, melden zich minder snel ziek. Kortom: tijd om aan de slag te gaan.

Stimuleer beweging op de werkvloer met wandelingen en sport

Ziekteverzuim verminderen doe je onder andere door beweging op de werkvloer te stimuleren. Regelmatige lichaamsbeweging helpt om je fysiek gezien fitter te voelen, maar zorgt er ook voor dat je energie wordt verhoogd en je stress wordt verminderd. Wist je dat je als bedrijf kunt meedoen aan diverse programma’s, zoals fitnessprogramma’s, een fietsplan en andere activiteiten die met beweging te maken hebben? Deze programma’s geven je werknemers toegang tot sportprogramma’s, (korting op) fietsen en meer.

Naast het aanbieden van dit soort programma’s kun je ervoor kiezen om actieve werkplekken in te richten. Schaf bijvoorbeeld sta-zit-bureaus aan waaraan mensen zowel zittend als staand kunnen werken. Moedig daarnaast wandelen tijdens de pauzes aan en ga er met een groepje op uit. Lang zitten is slecht voor de doorbloeding en kan leiden tot spataderen, zere spieren en weinig energie. Naast het feit dat spataderen gevaarlijk kunnen zijn, kunnen ze zorgen voor overlast.

Bied behandelingen, yogalessen en meditatie aan op werkvloer

Om het nog even verder over beweging te hebben: naast fitness, fietsen en andere vormen van beweging tijdens het werken kun je je als werkgever bekommeren om de beweging van je werknemers in hun vrije tijd. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je werknemers korting geeft voor sportlessen of stimuleer ze om preventieve checks af te nemen bij de dokter voor zowel psychische als lichamelijke klachten. Als je er als ondernemer voor zorgt dat die drempel laag is, zullen werknemers er sneller gebruik van gaan maken.

Veel mensen denken namelijk dat fysieke beweging het enige is waar ze zich druk om moeten maken in het kader van gezondheid, maar kijken we naar de psychische gezondheid dan zijn er nog talloze andere activiteiten die ondernomen kunnen worden. Yoga, pilates en mindfulness mogen vandaag de dag niet meer ontbreken in het dagelijks leven van mensen die gevoelig zijn voor stress. Denk ook aan het aanbieden van diverse behandelingen ter ontspanning zoals massages en gezichtsbehandelingen.

Bied gezonde voeding aan op de werkvloer en in de kantine

Bewegen is van groot belang om ziekteverzuim te voorkomen, maar dat is zeker niet het enige waarin je moet investeren. Het stimuleren van een gebalanceerd dieet is eveneens essentieel voor een goede gezondheid. Als ondernemer kun je hier een steentje aan bijdragen door gezonde voedingsopties aan te bieden in de kantine, tijdens meetings en op een reguliere werkdag. Schakel bijvoorbeeld een bedrijf in dat wekelijks fruit op de werkvloer komt brengen.

Kijk ook naar andere gezonde maaltijden en snacks, zoals producten met magere eiwitten, veel vezels en genoeg vitaminen. Plaats daarbij waterkoelers op iedere afdeling en moedig je medewerkers aan om gedurende de dag voldoende te drinken. Water speelt een cruciale rol in het behoud van je gezondheid op het gebied van hydratatie, ondersteuning van de nierfunctie, verbeteren van spijsvertering en ondersteuning van de geestelijke gezondheid.