Persbericht - Als je als Nederlands bedrijf wilt uitbreiden naar België, zijn er verschillende factoren waar je rekening mee moet houden om zakelijk succes te behalen bij onze zuiderburen.
We mogen dan misschien wel dezelfde taal spreken, maar dat neemt niet weg dat de opvatting en ook interpretatie ervan totaal verschillend kan zijn van hoe wij het bedoelen. Het is daarom dus ook belangrijk dat je dit op de juiste manier doet en ook een plan maakt hoe je te werk moet gaan. Omdat dit niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is en de uitbreiding in eerste instantie vaak vanuit enthousiasme is, zonder hier al goed over na te hebben gedacht, delen we in dit artikel een aantal handige tips en ook inzichten om ervoor te zorgen dat uitbreiding soepel verloopt en uiteindelijk ook een succes wordt.
Om ervoor te zorgen dat je succesvol kunt worden in België, is het belangrijk dat je niet alleen de taal spreekt, maar ook de cultuur kent. Wat we namelijk vaak zien, is dat mensen denken dat deze wereld vrijwel hetzelfde is, wat dus helemaal niet zo is. Zo zien we bijvoorbeeld dat de mensen in een stad als Brugge een stuk terughoudender zijn dan de meeste mensen die in het westen van Nederland wonen. Het kan dus heel goed zijn dat er door minimale verschillen een miscommunicatie ontstaat, wat er uiteindelijk voor zorgt dat een deal niet doorgaat. Niet voor niets is het verstandig een agent in arm te nemen die je kan helpen deze markt te betreden en ook alle ins- en outs kent van België. Zo is er namelijk ook een verschil tussen Nederlands/België of Frans/België.
Wat in Nederland werkt, hoeft niet altijd ook in België te werken. Het is dus belangrijk dat je vooraf onderzoek doet naar bijvoorbeeld de intentie van een online zoekopdracht in België en ook kijkt welke doelgroep je moet aanspreken. Zo zien we dat veel woorden in het Belgisch anders worden gebruikt, waardoor je met eenzelfde soort campagne dus niet hetzelfde resultaat behaalt als in Nederland. Kijk daarnaast ook goed naar de concurrentie in België, aangezien deze natuurlijk anders zal zijn dan in Nederland. Ons advies is daarom ook om niet alleen online onderzoek te doen, maar ook in de verschillende steden zelf te kijken wat voor type mensen er lopen. Ga bijvoorbeeld een weekend Brugge of naar een van de andere steden waar je graag zaken wilt doen. Zo kun je rustig kijken hoe de mensen zijn en wat er nodig is om een bepaalde dienst of een bepaald product uit te kunnen rollen en of er ook daadwerkelijk vraag naar is ja of nee.
Een netwerk in Nederland is mooi, maar in België vrij nutteloos. Het is dus belangrijk om direct vanaf het begin een netwerk op te bouwen in de stad of het land waar je zaken wilt doen. Dit zorgt ervoor dat je veel meer input krijgt over de markt en dat mensen die er al gepokt en gemazeld zijn, je kunnen voorzien van passend advies, zodat je bepaalde fouten die je waarschijnlijk zelf wel zult maken, kunt voorkomen.