Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe voetbaltrips.com Europa verovert met een hybride team

Laatst bijgewerkt: 05-03-2024 11:53:53

Persbericht - Voetbaltrips.com is een Nederlands bedrijf dat officiële tickets en reispakketten verkoopt voor de grootste voetbalclubs in Europa.

Na jarenlang succes in de Benelux is het bedrijf nu bezig met internationale expansie naar onder andere Engeland, Duitsland en Spanje. In dit artikel leggen de oprichters Paul Emsbroek en Milan Bartman uit wat hun drijfveren zijn voor deze stap, hoe ze dit aanpakken met een hybride team en lokale experts, en wat de eerste resultaten en lessen zijn. Ook introduceren ze hun nieuwe initiatief Trustedseats: een platform om fans meer zekerheid te bieden bij de aankoop van tickets. Door te wedden op meerdere paarden, maar wel gefocust te blijven, hoopt Voetbaltrips gestaag meer terrein in Europa te veroveren.

Van Benelux naar Europa: focus verschuiven zonder focus te verliezen

Toen Paul Emsbroek (30) en Milan Bartman (30) het Nederlandse bedrijf Voetbaltrips.com oprichtten was de boodschap simpel: “Voetbal bezoeken mogelijk maken, voor iedereen”. Het bedrijf verkoopt vanuit het kantoor in Utrecht officiële tickets en reispakketten voor de grootste voetbalclubs in Europa. In de afgelopen jaren is er hard gewerkt om voetbaltrips.com tot een succes te maken in Nederland, en met succes: Voetbaltrips behoort inmiddels tot de marktleiders in de Benelux.

Maar de concurrentie op de Nederlandse markt is moordend, legt Paul uit. “We zagen dat er in het buitenland veel meer kansen lagen voor ons concept. Zowel qua beschikbaarheid van tickets als interesse van fans. Daarom zijn we een half jaar geleden gestart met internationale expansie.”

Waarom hebben jullie gekozen voor expansie naar Engeland, Duitsland en Spanje?

“We hebben gekeken naar markten met veel potentie”, vertelt Milan. “Engeland spreekt voor zich, daar is voetbal echt een volkssport. Bovendien is Engels logisch als voertaal binnen de internationale tak van ons bedrijf. Duitsland heeft enorm veel voetbalfans die bereid zijn om te reizen voor uitwedstrijden. En de Spaanse markt is nog relatief onderontwikkeld op dit gebied, dus daar zagen we kansen met weinig directe concurrentie.”

“Op ons verlanglijstje staat ook nog Scandinavië”, vult Paul aan. “In landen als Zweden en Noorwegen wonen veel voetbalfans met interesse in buitenlandse competities en de financiële middelen om hierin te investeren. Maar voor nu is focus belangrijk, liever succes in een handvol markten dan te veel hooi op de vork.”

Een hybride team voor internationale groei

Om de expansie in goede banen te leiden, heeft voetbaltrips.com een hybride team opgezet. Paul legt uit wat dit inhoudt: “We hebben lokale experts in dienst genomen in de landen waar we actief willen worden. Zij kennen de markt goed en kunnen ons product lokaal op de kaart zetten. Tegelijkertijd blijft het hoofdkantoor in Nederland verantwoordelijk voor de algehele strategie en operatie.”

“Dit ‘remote werken’ brengt uitdagingen met zich mee”, erkent Milan. “Het is wennen om op afstand samen te werken en de communicatie verloopt soms moeizaam door culturele verschillen. Maar het bespaart ons ook enorm veel kosten en tijd. We kunnen nu snel schakelen zonder eerst fysieke kantoren op te tuigen in al die landen.”

Paul vult aan: “Doordat we veel experts inhuren op freelance-basis, zijn we bovendien flexibeler. We kunnen ons team op- en afschalen naargelang de vraag. En we betalen alleen voor de uren die we echt nodig hebben. Zo houden we de kosten laag terwijl we snel kunnen groeien.”

Goede resultaten, door vertrouwen in lokale kennis

Ondanks de uitdagingen, zijn de eerste resultaten van de internationale expansie veelbelovend. “We zien nu al een flinke stijging in verkopen vanuit Engeland”, zegt een enthousiaste Milan. “Vooral onze combipakketten met tickets en overnachtingen voor meerdere Europese topwedstrijden vinden gretig aftrek.”

“We leren elke dag bij over deze nieuwe markten”, vult Paul aan. “Zo bleek dat Duitsers graag alles tot in detail van tevoren gepland willen hebben, terwijl de meeste Engelsen flexibeler zijn en vaak last-minute boeken.” Dit soort inzichten helpt voetbaltrips.com om de dienstverlening nog beter af te stemmen op lokale behoeften.

De belangrijkste les tot nu toe? “Vertrouw op lokale experts”, aldus Milan. “Zij kennen de markt het beste en weten hoe je product het beste gepositioneerd en gepromoot kan worden. Door hen maximale vrijheid te geven, plukken wij daar nu de vruchten van.”

Trustedseats: een kwaliteitslabel voor officiële tickets

Naast het direct aanbieden van tickets en reizen, is voetbaltrips.com ook bezig met de ontwikkeling van een speciaal internationaal platform: Trustedseats. Paul legt uit wat het concept hierachter is:

“We merkten dat fans vaak wantrouwend zijn als ze tickets kopen, zeker als dat gaat via een online platform (zoals bijvoorbeeld Viagogo of Stubhub). Er zijn helaas nog steeds veel oplichters actief die nep-tickets verkopen voor woekerprijzen.”

Om fans meer zekerheid te bieden is Trustedseats in het leven geroepen. “Wij screenen ticketaanbieders grondig en kijken of ze aan strenge kwaliteitseisen voldoen”, vertelt Milan. “Alleen officiële partijen die garant staan voor echte tickets komen in aanmerking voor ons Trustedseats label.”

Fans kunnen op het platform gerust tickets kopen bij deze geverifieerde aanbieders. Voetbaltrips.com ontvangt daarbij een commissie over elke verkochte ticket.

Paul legt uit wat de meerwaarde is: “Het platform maakt het gemakkelijker voor fans om veilig en vertrouwd tickets te kopen. En voor officiële aanbieders om fans te bereiken zonder dat ze zelf een website en marketingmachine op hoeven te zetten.”

De komende tijd wordt Trustedseats vanuit de UK verder uitgerold, te beginnen in Nederland en Duitsland. Als het concept aanslaat, volgt de rest van Europa snel. Zo hoopt voetbaltrips.com nog meer waarde te bieden voor zowel fans als officiële ticketpartners in heel Europa.

Wedden op meerdere paarden, maar wel gefocust blijven

Met hun hybride team van lokale experts verwacht voetbaltrips.com gestaag meer terrein in Europa te veroveren. Ondanks uitdagingen rondom communicatie en cultuurverschillen, ziet het ernaar uit dat deze aanpak zijn vruchten afwerpt. De komende jaren hoopt voetbaltrips.com de dienstverlening verder uit te breiden naar Scandinavië en andere Europese landen.

Het belangrijkste element in de strategie is daarbij een balans tussen spreiding en focus. “Als je alle eieren in hetzelfde mandje legt, en ze vervolgens niet uitkomen, ben je veel tijd en geld verder, zonder resultaat”, legt Paul uit. Liever kies Voetbaltrips daarom voor een gebalanceerde strategie met een parallelle focus op meerdere landen. Dat dit ook risico met verwatering van de aandacht met zich meebrengt neemt men voor lief. “Focus verliezen is inderdaad een risico, maar door de teams niet te isoleren maar juist van elkaar te leren verklein je ook de kans daarop”, sluit Paul af.

Paul en Milan kunnen terugkijken op een geslaagde start van hun Europese expansie. De les dat je moet vertrouwen op lokale kennis is een belangrijke die ook andere ambitieuze ondernemers ter harte kunnen nemen. Voetbaltrips blijft dit in ieder geval als speerpunt hanteren om ook in de toekomst nieuwe markten succesvol te betreden.