Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je je als MKB’er voorbereidt op de rustige financiële periode na kerst

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:26

Persbericht - Hoewel sommigen vooral uitkijken naar wat de kerstman dit jaar allemaal aan cadeaus in petto heeft voor ze, zien anderen in kerst vooral een stortvloed aan werk. Maar hoe zit het met de stille periode na de feestdagen? Wat kan jouw MKB-bedrijf door de dip na Kerstmis heen helpen?

Wie weet is je grootste kerstwens wel dat je al je omzet gelijkmatig verdeeld over het jaar binnen haalt. Helaas is de kans groot dat die wens dit jaar niet uit komt. Dat betekent dat je je ook het komende jaar weer moet aanpassen aan de realiteit: die booming kerstmaand duurt helaas niet het hele jaar… Dus als het allemaal wat minder draait, volg dan deze tips om het beste te maken van de periode na de feestdagen-rush.

4 manieren om iets te maken van de donkere dagen na kerst

  1. Bereid je medewerkers voor op post-Kerstmis retouren

Een piek in retourzendingen van mensen die hun cadeaubon niet waarderen kan jouw winst flink doen slinken. Zie echter in dat een retourzending eigenlijk een kans is om de verkoop te behouden, door de klant te converteren naar een aankoop. Hoe? Train je medewerkers in uitmuntende klantenservice, omdat dit een wereld van verschil kan betekenen! Behulpzame medewerkers met kennis van zaken kunnen afleiden wat de klant niet leuk vond aan zijn cadeau en deze kennis omzetten in een nieuw voorstel. Zo word een terugstorting door jouw bedrijf omgezet in een aankoop door de klant. Maak je medewerkers dus bekend met alle producten die jouw bedrijf aanbiedt, evenals het geldende retourbeleid. Als je dit goed doet, behaal je als MKB’er hogere omzetten.

  1.  Maak een plan voor de rustige periode

Vergis je niet: hij komt er echt aan. Dus blijf die rustige periode voor door wijzigingen in je personele bezetting te maken die wat financiele druk van je bedrijf af halen. De kalme periode kan je ook de tijd geven om nieuwe projecten op te pakken, zodat je klaar bent voor de lente die er nu al snel aan komt. Bedenk je dus wat jouw bedrijf kan doen om alvast voor te sorteren op de drukkere periodes die eraan komen en pak deze voorbereidingen aan tijdens de rustige wintermaanden.

  1.  Ga nu al plannen voor de volgende feestdagen-rush

Blijf vooruit denken! Wacht niet tot het weer druk is voordat je de volgende feestdagen-rush gaat optuigen. Maak jouw marketingstrategie tijdens de winterdip en zorg dat je al je infrastructuur op orde hebt. Hoe meer je al gedaan hebt, des te sneller je weer volle kracht vooruit kunt zodra het weer aantrekt en hoe meer je uit je volgende feestdagen-rush kunt halen.

  1.  Verminder de druk met factoring

De business wordt tijdelijk minder, maar je lasten helaas niet. Je rekeningen moeten betaald worden en je openstaande facturen beperken je financiele armslag. Factoring bij Factris biedt je de nodige cashflow om je bedrijf draaiende te houden. Ontdek hier hoe Factris jouw bedrijf kan helpen de winterdip door te komen.