Hoe gunstig is de huidige koers van Ripple?

Laatst bijgewerkt: 26-03-2021 11:10:51

Persbericht - In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Ripple geen cryptomunt zoals Bitcoin of Litecoin. Ripple is in feite de...

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Ripple geen cryptomunt zoals Bitcoin of Litecoin. Ripple is in feite de naam van het bedrijf dat de infrastructuur creëerde om de handel in een specifieke virtuele munteenheid mogelijk te maken. Die virtuele munteenheid is de XRP, een cryptomunt die nooit de hoge koersen heeft bereikt als bijvoorbeeld Bitcoin, maar altijd zeer betaalbaar is gebleven.

Termen door elkaar gebruikt

In de praktijk worden de termen Ripple en XRP vaak door elkaar gebruikt. Wanneer je dus ergens iets leest over Ripple kopen wordt in feite XRP kopen bedoeld. Deed je dat begin 2017, dan betaalde je slechts 0,006 dollar voor 1 XRP. Het zou dan ook iets te kort door de bocht zijn om te stellen dat de XRP nooit een succes geworden is, want dat is het dus wel. Een jaar later kostte de XRP namelijk 3,65 dollar en dat is dus ruim zeshonderd (!) keer zo veel. Stel je voor dat je in 2017 voor tweeduizend euro geïnvesteerd zou hebben in XRP, dan was je een jaar later miljonair geweest.

De hoge koers die de XRP in 2018 wist te behalen, werd sindsdien niet meer geëvenaard. In 2020 schommelde de koers voornamelijk tussen de 0,25 en 0,50 dollar, met een uitschieter naar boven in november. Toch is het na Bitcoin een van de meest populaire cryptomunt voor investeerders. Die twee zijn overigens niet echt met elkaar te vergelijken, want Bitcoin is een zogenoemde decentrale munt, terwijl de XRP juist wel centraal georganiseerd is. Bovendien is het niet mogelijk om XRP te minen, zoals dat bij Bitcoin wel kan. Er zijn ooit bij aanvang 100 miljard XRP gecreëerd. Een deel daarvan is vrijgegeven, de rest wordt nog door Ripple beheerd. Het bedrijf geeft de rest in porties van een miljard tegelijk vrij.

Verwachting

In de afgelopen tijd zagen we dat de koers van XRP in veel gevallen die van Bitcoin volgt. Een garantie is dat echter allerminst. Van Ripple is bekend dat ze regelmatig nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan. Als zo’n samenwerking de beleggers aanspreekt, kan dit zomaar resulteren in een flinke stijging van de koers. Het valt echter niet te voorspellen of en wanneer dat gaat gebeuren. Als je belangstelling hebt om XRP aan te schaffen, kun je via CryptoTips op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en op het juiste moment toeslaan.