Persbericht -
Na de pandemie is een groot deel van de medewerkers, zoveel als dat kan, thuis blijven werken. Balans tussen werk en privé is op deze manier beter te realiseren. Een online vergadering afwisselen met een boodschap of wasje tussendoor doen, zorgt er namelijk niet alleen voor dat aan het einde van de dag het huishouden gedaan is. Het leidt namelijk ook tot een frisse blik en welkome inspiratie voor de invulling van een creatieve opdracht waarvan de deadline nadert.
Wat zorgt er dan, als medewerkers thuiswerken zo prettig vinden, tóch voor dat ze weer graag naar kantoor komen? Onderzoek toont aan dat we thuis niet alleen de aanwezigheid van gezellige en hardwerkende collega’s missen, maar ook dat we een goed ingerichte kantooromgeving best stimulerend vinden. En wat maakt een kantooromgeving? Juist: ergonomisch verantwoord kantoormeubilair.
Er is niets belangrijker dan een medewerker die veel of lange tijd achter elkaar zit te ondersteunen met goed kantoormeubilair. Het bureau en de bureaustoel zijn dan essentiële elementen. Kies voor kleuren en stijlen die bij de rest van je kantoorinterieur passen, maar selecteer vooral stoelen die goed zitten en de rug fatsoenlijk ondersteunen. Een bureaustoel moet flexibel zijn en voor alle medewerkers geschikt zijn. Hij moet ook aanpasbaar zijn voor de lengte en het gewicht van iedere medewerker.
Het bureau is functioneel wanneer het op de juiste hoogte ingesteld kan worden. Dat houdt in dat het met een zwengel of elektrisch te bedienen is. Steeds meer werkplekken worden overigens ingericht met zit-stabureaus om medewerkers die veel zitten de kans te geven hun zittende houding af te wisselen met een rechtopstaande houding.
Voor de bureaustoel en het bureau is een sleutelrol weggelegd, maar kasten en ladeblokken mogen ook niet ontbreken. In het geval van toegewezen werkplekken heeft ieder een eigen kast naast het bureau en een ladeblok onder het bureau. Bij flexibele werkplekken en open kantoortuinen wordt kastruimte meestal langs de wand of als afscheiding tussen eilanden met werkplekken geplaatst en onder het aantal medewerkers verdeeld.
Waar zijn we tegenwoordig nog zonder praktische accessoires en innovatieve werkplekgadgets? Ga je ergonomische kantoormeubelen kopen, dan horen daar zeker ook de functionele extra’s bij. Denk aan het wegwerken van kabels die in het zicht zitten, het weggooien van iets, het ophangen van je jas en het op de goede hoogte hangen van computermonitors. Daarvoor zijn hulpmiddelen voor kabelmanagement, prullenbakken, kapstokken en monitorarmen uitermate geschikt.
Het afwezig zijn van dit soort hulpmiddelen kan bij medewerkers voor afleiding zorgen en dat is iets dat je wilt voorkomen.
Door een kantoorruimte goed in te richten en het van het juiste kantoormeubilair en accessoires te voorzien, kan iedereen zich goed op het werk dat gedaan moet worden focussen en lever je een belangrijke bijdrage aan fitte en energieke medewerkers. Zo komt je personeel én voor die sociale component weer naar kantoor én ze werken ook nog eens op een ergonomisch verantwoorde werkplek!