Hier let je op bij het uitkiezen van werkkleding voor in de bouw

Laatst bijgewerkt: 16-02-2022 17:00:09

Persbericht - Dag in, dag uit gaan medewerkers in de bouwsector in alle vroegte aan het werk om de mooiste bouwwerken te realiseren. Op een bouwplaats lopen heel wat mensen rond en om de veiligheid optimaal te kunnen waarborgen, mogen onbevoegden zich niet zomaar op het terrein begeven. Maar hoe is het gesteld met de veiligheid van de bouwlieden zelf?

Het volgen van standaard protocollen, een goede communicatie en vooral de juiste werkkleding zijn van essentieel belang. Maar waarop moet je letten bij het uitkiezen van werkkleding voor in de bouw? Vijf tips!

Veiligheid staat altijd voorop

Medewerkers in de bouw staan bloot aan diverse gevaren. Ze werken met elektrische apparaten, soms met vuur of ze komen in de buurt van gevaarlijke stoffen. Werkkleding is voorzien van een label waarop de CE-norm van het product aangeduid wordt. Zorg er in elk geval voor dat bij aanschaf goed duidelijk is aan welke CE-norm de kleding voldoet. Let bijvoorbeeld ook op goede bescherming bij brand. Sommige werkkleding is vervaardigd van stof die een brandvertragende werking heeft.

Extreme omstandigheden

Met het Nederlandse klimaat weet je het nooit. Zo staat de zon aan de hemel te stralen en is het 30 graden, een paar maanden later komt de temperatuur amper boven de 10 graden en staan we in de stromende regen te werken. De werkkleding van Helly Hansen staat bekend om het draagcomfort onder extreme weersomstandigheden. Aanvankelijk werd deze kleding vooral door zeelieden gedragen, maar halverwege de vorige eeuw ontdekten Zweedse houthakkers dat de unieke stof die het bedrijf ontwikkelde hen goed warm hield, ook wanneer ze hun werk in langdurende regenbuien moesten doen.

Draagcomfort

Belangrijk is ook zeker het draagcomfort van werkkleding. De kleding mag in geen geval knellen of op een andere manier in de weg zitten. Als kleding irriteert, is dat niet bevorderlijk voor de productiviteit van de werknemer. Het is dus aan te bevelen om werknemers altijd zelf de kleding te laten passen, voordat je tot aanschaf overgaat.

Veiligheidsschoenen

Denk niet alleen aan de kleding, maar besteed ook voldoende aandacht aan de werkschoenen. Schoenen met stalen neuzen zijn in veel werksituaties verplicht, maar ook is het belangrijk dat werkschoenen goed bestand zijn tegen zuren en oliën.

Aanvullende criteria

In bepaalde specifieke beroepsgroepen gelden aanvullende criteria. Dat is bijvoorbeeld het geval bij steigerbouwers, stratenmakers en wegwerkers. Houd hier rekening mee.