Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het verschil tussen SEO & SEA

Laatst bijgewerkt: 04-12-2020 18:37:47

Persbericht - Het verschil tussen SEO en SEA Wanneer het over marketing gaat, komen termen voorbij als SEO en SEA. Deze online...

Het verschil tussen SEO en SEA

Wanneer het over marketing gaat, komen termen voorbij als SEO en SEA. Deze online marketing kanalen kunnen uw bedrijf helpen om beter vindbaar te worden op het internet, maar zijn zeker niet hetzelfde. In dit artikel kom je meer te weten over wat deze kanalen voor je bedrijf kunnen betekenen en het verschil tussen beide.

Uitleg van de termen SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization (ofwel, zoekmachine optimalisatie). Deze strategie bevat activiteiten zoals linkbuilding, die je onderneemt om ervoor te zorgen dat je website beter scoort in de organische, ofwel onbetaalde, zoekresultaten van zoekmachines. SEA staat voor Search Engine Advertising (ofwel, zoekmachine adverteren), dat ook wel bekendstaat als Pay-Per-Click. Hierbij adverteer je als bedrijf direct op Google met Google Ads (voorheen Google AdWords), of op andere zoekmachines. Maak je gebruik van deze manier van adverteren, dan kunnen de advertenties voor je bedrijf boven de organische zoekresultaten getoond worden in de zoekmachines.

Verschil SEO & SEA

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen SEO en SEA:

  • Waar SEA meteen resultaat kan geven, is het proces van het creëren van een goede SEO (zoekmachine optimalisatie) voor je website een proces van maanden. Met adverteren via Google Ads kan direct je website traffic verhogen, met een zoekmachine optimalisatie traject duurt dit vaak wat langer.
  • Het organische kanaal (SEO) laat je de resultaten van je zoekmachine optimalisatie slechts beperkt inzien. Je kunt bijvoorbeeld niet zien welke zoekterm je bezoeker heeft ingegeven waardoor deze naar je website werd verwezen (Search Console geeft hier wel meer inzicht in). Bij adverteren met Google Ads wordt deze informatie wel prijsgegeven. Hierdoor is Google Ads ook een handige tool voor marktonderzoek.
  • Betaalde resultaten worden veelal bovenaan de pagina weergegeven, waardoor de organische resultaten naar beneden worden gedrukt en lager op de pagina te zien zijn. Bezoek je Google via een mobiel apparaat, dan is het vaak noodzakelijk om te scrollen om de organische resultaten in beeld te krijgen.
  • Waar bij SEA de toestroom van bezoekers direct stopt, wanneer je de campagnes pauzeert, blijft bij zoekmachine optimalisatie de organische zichtbaarheid en traffic naar je website gewoon doorgaan. SEO-activiteiten, zoals onder andere linkbuilding zorgen voor een duurzaam resultaat voor je website, mits dit op een juiste manier wordt ingezet.

Google Ads (SEA) en zoekmachine optimalisatie(SEO) hand in hand

Of je nu een grote of kleine onderneming hebt en of je nu besluit te adverteren via SEA of niet, het is belangrijk om ook de nodige aandacht aan SEO te besteden. Door zoekmachine optimalisatie voor de website van je bedrijf profiteer je namelijk ook beter van een SEA-strategie. Door een hogere kwaliteitsscore en gebruiksvriendelijkheid dankzij goede landingspagina’s die in de basis zijn ontwikkeld ter verbetering van de zoekmachine optimalisatie, profiteer je van een lagere klikprijs bij SEA. Je wordt als het ware beloond voor de goede content die je aan gebruikers van de zoekmachines toont. Een strategie met een combinatie van SEO en SEA activiteiten werkt daarom vaak zijn vruchten af voor zowel resultaat op korte als lange termijn.