Persbericht - Het verschil tussen SEO en SEA Wanneer het over marketing gaat, komen termen voorbij als SEO en SEA. Deze online...
Wanneer het over marketing gaat, komen termen voorbij als SEO en SEA. Deze online marketing kanalen kunnen uw bedrijf helpen om beter vindbaar te worden op het internet, maar zijn zeker niet hetzelfde. In dit artikel kom je meer te weten over wat deze kanalen voor je bedrijf kunnen betekenen en het verschil tussen beide.
SEO staat voor Search Engine Optimization (ofwel, zoekmachine optimalisatie). Deze strategie bevat activiteiten zoals linkbuilding, die je onderneemt om ervoor te zorgen dat je website beter scoort in de organische, ofwel onbetaalde, zoekresultaten van zoekmachines. SEA staat voor Search Engine Advertising (ofwel, zoekmachine adverteren), dat ook wel bekendstaat als Pay-Per-Click. Hierbij adverteer je als bedrijf direct op Google met Google Ads (voorheen Google AdWords), of op andere zoekmachines. Maak je gebruik van deze manier van adverteren, dan kunnen de advertenties voor je bedrijf boven de organische zoekresultaten getoond worden in de zoekmachines.
Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen SEO en SEA:
Of je nu een grote of kleine onderneming hebt en of je nu besluit te adverteren via SEA of niet, het is belangrijk om ook de nodige aandacht aan SEO te besteden. Door zoekmachine optimalisatie voor de website van je bedrijf profiteer je namelijk ook beter van een SEA-strategie. Door een hogere kwaliteitsscore en gebruiksvriendelijkheid dankzij goede landingspagina’s die in de basis zijn ontwikkeld ter verbetering van de zoekmachine optimalisatie, profiteer je van een lagere klikprijs bij SEA. Je wordt als het ware beloond voor de goede content die je aan gebruikers van de zoekmachines toont. Een strategie met een combinatie van SEO en SEA activiteiten werkt daarom vaak zijn vruchten af voor zowel resultaat op korte als lange termijn.