Het belang van een teamuitje

Laatst bijgewerkt: 16-12-2023 13:40:00

Persbericht -

Een teamuitje is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Veel werknemers hechten immers waarde aan een gezellige werkomgeving. Ook wordt aan saamhorigheid meer en meer waarde gehecht en is bekend dat dit de werkprestaties bevordert. Voldoende reden dus om snel (weer) een teamuitje te organiseren.

Twijfel je nog enigszins over het organiseren van een teamuitje? Neem onderstaande 5 punten door en je wilt ongetwijfeld direct aan de slag gaan met de organisatie.

Verbeteren van de onderlinge communicatie

Bij een teamuitje draait het niet alleen om het plezier. Of om de gezelligheid. Nee, bij een teamuitje draait het ook om het verbeteren van de onderlinge communicatie tussen collega’s.

Heb je bijvoorbeeld een BBQ-workshop geboekt als bedrijfsuitje? Verschillende collega’s staan dan achter de Kamado BBQ en moeten met elkaar samenwerken. In zowel het zakelijke leven en bij het barbecueën komt het absoluut aan op een goede communicatie. Hier werk je dus gericht aan door een teamuitje te organiseren.

Blijk van waardering

Ben je als werkgever blij met de inzet van je werknemers? Laat dit dan vooral blijken. Elke werknemer houdt van waardering. Deze waardering spreek je op een ideale manier uit met een teamuitje. Zeker een ontspannend en gezellig teamuitje is een geweldige blijk van waardering. Of wanneer je voor een avontuurlijker teamuitje gaat, is het vaak erg leuk om het af te sluiten met een ontspannen etentje.

Verbeteren van de saamhorigheid & teamgeest

Binnen elk bedrijf moet samengewerkt worden. Om deze samenwerking te verbeteren, is regelmatig een teamuitje ‘vereist’. Tijdens het teamuitje doen collega’s leuke dingen met elkaar. Of ze komen op een net iets andere manier met elkaar in contact. Dit brengt een verbeterde saamhorigheid met zich mee. Iets wat zich vervolgens ook in het uit te voeren de dagelijkse werkzaamheden zal uiten.

Vermindering van stress

Door regelmatig een teamuitje te organiseren, ga je bovendien stress tegen bij werknemers. Uit onderzoek van Achmea is gebleken dat maar liefst 88% van de Nederlanders stress ervaart. Een onwaarschijnlijk hoog aantal waar echt iets tegen gedaan moet worden. Dit begint bij het creëren van een ideale werkomgeving. Een werkomgeving waarin werknemers zich kunnen ontplooien en waarin ze veel plezier beleven.

Dat plezier creëer je onder meer door een teamuitje te organiseren. Eindig je die BBQ workshop bijvoorbeeld door samen met je collega’s van de zelfgemaakte spareribs te genieten? Iedereen parkeert de stressgevoelens dan even. En denkt even niet aan het werk dat nog gedaan moet worden.

Tevreden werknemers

Organiseer je met regelmaat een leuk teamuitje? Dan merk je dit absoluut aan de tevredenheid van alle werknemers én aan hun werkprestaties. Veel werknemers hechten immers veel waarde aan deze gezelligheid. Ook wordt meer en meer waarde gehecht aan zaken die ‘buiten’ het normale werk vallen. Een teamuitje is daar één van de beste voorbeelden van.

Met andere woorden: bij goed werkgeverschap hoort een teamuitje op z’n tijd. Organiseer direct een leuk uitje en verras je werknemers/collega’s hiermee!