Geen producten in je winkelwagen.

Harm Mannak: generalist met een sterke maatschappelijke focus

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:18

Persbericht - Harm Mannak heeft na 25 jaar marine, openbaar vervoer en automotive al ruim 15 jaar zijn eigen management en consultancy bureau van waaruit hij in tal van sectoren van de samenleving opdrachten heeft uitgevoerd. Hij is een all round bestuurder en toezichthouder zowel in het publieke als private domein. Bekend met complexe verandertrajecten, fusies, tranisties, reorganisaties en de dynamiek van startups.

Verloop van de carrière

De loopbaan begon als beroepsofficier bij de Koninklijke Marine, een plek waar leiderschap, discipline en zorg voor mensen samenkomen. Vanuit het overheidsdomein stapte hij de semi publieke sector binnen, het openbaar vervoer,  dat aan het begin van de zijn privatisering stond. Fusies, overnames, saneringen en reorganisaties kwamen er allemaal samen. “Voor een jonge directeur een prachtige periode om te kunnen groeien.” Daarna kwam de stap naar een voluit commerciele omgeving, de automotive, waar hij als algemeen directeur 6 familiebedrijven samensmeedde tot 1.

Met de opgedane ervaring werd in 2004 de stap naar het eigen ondernemerschap gemaakt en volgde een periode van interim management bij tal van organisaties in o.a. de zorg, ICT, maakindustrie, kunst & cultuur en accountancy. Overal was sprake van een herorientatie op strategie en koers, transitie in aanpak en cultuur, etc.
Vanuit de gedachte dat als je “neemt” je ook iets moet geven, was het logisch dat allerlei bestuurlijke, toezichthoudende functies en commissariaten werden en worden bekleed. Kerk, cultuur, zorg, aandeelhoudersmaatschappij, politiek, etc.

Huidige werkzaamheden

Als voorzitter van de Raad van Commissarissen van Keencorp is Harm Mannak volop betrokken bij de ontwikkeling van een toonaangevende start up, actief in de wereld van artificial intelligence. Vorig jaar ontving Keencorp een prestigieuze prijs in Las Vegas van HR Examiner en werd het vanuit 400 bedrijven geseleceteerd als meest toonaangevend op het gebied van innovatie in HR. Daarnaast bekleedt hij een aantal toezichthoudende functies en is hij actief op het gebied van executive coaching. “Het na een loopbaan van 40 jaar kunnen delen van kennis en ervaring is een geweldig voorrecht, zeker als je zelf ook hebt ervaren wat het is leiding te geven aan complexe verandertrajecten in het publieke domein en daarbuiten.”, aldus Harm Mannak.

Persoonlijk

Harm Mannak is, naast echtgenoot, vader en opa, vooral generalist met een sterke maatschappelijke focus.  Hij is gericht op zijn omgeving zonder er van  afhankelijk te zijn. Zet liever een stap vooruit dan achteruit en realiseert zich dat dat consequenties heeft. Dat zij dan zo. Waar nodig neemt hij de leiding, hecht aan afwisseling en variatie. Presteert onder druk, is stressbestendig. Relativeert hierarchie en status. Ziet kwetsbaarheid als kracht. Met elkaar is beter dan alleen.