Persbericht - De Groningse softwarestartup Simplicate is het afgelopen jaar explosief gegroeid. In 2016 kozen honderden nieuwe klanten voor de innovatieve alles in één-bedrijfssoftware die het bedrijf ontwikkelde. De omzet steeg daardoor met ruim 400 procent ten opzichten van een jaar eerder en het aantal medewerkers groeide met meer dan 100 procent: van zeven naar vijftien.
Vorig jaar maakte Simplicate rond deze tijd bekend dat de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM) ruim een miljoen in het bedrijf investeerde om verdere groei mogelijk te kunnen maken. ‘De reacties op dit nieuws waren geweldig en leidde tot mooie artikelen in media als het Financieel Dagblad, Sprout en blogs als Silicon Canals’, zo blikt oprichter Gerard Loode terug. ‘Dit zorgde weer voor nationale en internationale belangstelling van klanten, samenwerkingspartners en investeerders. Al met al een erg mooi moment in de geschiedenis van Simplicate.’
Volgens Loode en mede-oprichter Peter Hager is het jaar omgevlogen: ‘En dat is uiteraard een goed teken! Waar het soms lijkt of een investering het doel is, begint de uitdaging natuurlijk dan pas echt. Het leek ons een mooi moment om de balans op te maken over de ontwikkelingen van het afgelopen jaar, en vooruit te kijken naar de komende periode.’
‘Hoewel we heel erg kiezen voor een kwalitatieve en beheersbare groei is het in cijfers hard gegaan’, vervolgt Loode. ‘De branches waarin we vooral groeien zijn de online en marketing bureaus, accountancy en zakelijke dienstverlening. De gemiddelde klantgrootte groeit ook steeds verder. Zo sluiten we momenteel regelmatig bedrijven aan met een grootte van meer dan 50 medewerkers.’
De verwachting is dat de groei nog lang niet op zijn eind is. Hager: ‘Dit jaar zal het team naar verwachting groeien naar 25 medewerkers. We zoeken dus veel nieuw talent. Hierbij ligt de focus op uitbreiding van het sales en marketing team. Ook op customer success-gebied zullen we veel investeren in nieuw talent, waardoor we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn bij het vertalen van hun bedrijfsprocessen naar Simplicate. Daarnaast tref je ons kantoor straks niet alleen meer aan in Groningen, maar daarover kunnen we pas in een later stadium meer vertellen.’
De Groningse startup heeft in 2016 achter de schermen fors geïnvesteerd in zijn softwareproduct en daarmee in het ‘Simplicate van de toekomst’. ‘Deze investering gaat in hoog tempo verder en het komende jaar gaan klanten hier heel veel van merken’, aldus Loode. ‘Zo hebben we recent nog een volledig nieuwe planningsmodule, maar ook een LinkedIn-integratie en een Google Chrome-plugin voor tijdschrijven geïntroduceerd. Verder kunnen klanten optimalisaties verwachten van de CRM- en inkoop-functies, wordt er meer mogelijk op het gebied van rapportages, krijgen taken en workflows een complete redesign en zullen we meer en meer integraties gaan uitleveren. Daarnaast hebben we developers fulltime aan het werk om de Simplicate-ervaring via een mobiele app naar de smartphone te brengen.’