Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeilessen in onzekere tijden: waar leg je de focus tijdens een recessie?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:01

Persbericht - De pandemie zorgt wereldwijd voor dusdanig veel sterfgevallen en patiënten op de intensive care dat alle economische zaken tijdelijk van ondergeschikt belang lijken. Veel organisaties, variërend van grote multinationals tot zelfstandigen zonder personeel, zetten winstbejag tijdelijk op een lager pitje. Dat lijkt het juiste en meest empathische om te doen in een tijd van ongekende crisis.

Hoewel de Nederlandse overheid verschillende noodfondsen in het leven heeft geroepen om ondernemers te helpen, hebben bedrijven er vanzelfsprekend baat bij om de cashflow op z’n minst steady te houden. De winst? Die keert wel weer terug. Een stabiele stroom van inkomsten is waar je focus tijdens een recessie als deze zou moeten liggen. En zó zorg je daarvoor.

Zie de huidige periode qua verkoop als een holiday sale

De terugloop van het beschikbare werk heeft voor veel mensen geleid tot een drastische daling in het inkomen. Er is dus over het algemeen minder te besteden: exclusieve goods die niet zozeer nodig zijn, worden relatief weinig verkocht. We geloven dat dit op termijn allemaal best wel weer aantrekt, maar tot die tijd kan het interessant zijn om de huidige periode op te vatten als een soort uitverkoop. Geef klanten kortingen die je normaal voor de feestdagen reserveert en speel op die manier in op turbulente tijden.

Dat betekent uiteraard alles behalve het feit dat je de kortingen in een feestelijk jasje kunt steken. We hebben meermaals communicatie-uitingen gezien van organisaties die, op uiteenlopende manieren, de pandemie in een soort feestje wilden veranderen. Daarmee sla je de plank volledig mis. We hebben het nog altijd over een crisis van ongekende omvang. Hoewel mensen qua berichtgeving best corona-moe kunnen zijn, is er nog geen reden tot hosanna.

Speel in op de vraag van het moment

Het stabiel houden van je cashflow kan ook door te inventariseren of je qua producten kan inspelen op de huidige situatie. Sommige producten zijn nu waardevoller dan andere. Klanten hebben bijvoorbeeld meer behoefte aan kookspullen dan aan wandelbenodigdheden. 

Dit is de tijd waarin echte ondernemers uitblinken, goede ondernemers kunnen zich nú onderscheiden. We zien zelfs bedrijven hun businessmodel compleet omgooien. Verandering kan echter ook op kleinere schaal. Als je bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in het bedrukken van promotionele artikelen kun je wellicht de focus verplaatsen naar het bedrukken van kookschorten in plaats van frisbees.

Pas je marketingboodschap aan

Alle bedrijven zijn in de afgelopen weken naarstig op zoek gegaan naar de juiste manier van communiceren, bang dat hetgeen ze uitdragen als misplaatst wordt gezien. Dat kan inderdaad snel gebeuren. Als je nu komt met exact dezelfde boodschap als gebruikelijk (‘Meer leads nodig?’ of ‘Vind hier een goede designer!’) klinkt dat zielloos, alsof je helemaal geen oog hebt voor wat er verder in de wereld speelt. 

Pas daarom je marketingboodschap aan naar de tand des tijds. Geef je digitale cursussen in leiderschap? Zet het in de markt als cursussen over leiderschap in crisistijd. Heb je een kledingzaak? Verzin redenen waarom het ook nu belangrijk is er modieus bij te lopen. Blijf daarbij altijd positief en vermijd het eigen lijden. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en dus is empathie tonen belangrijker dan klagen over hoe zwaar jij het hebt.

Lees ook: Dit zijn de 10 meest onsympathieke bedrijven tijdens de coronacrisis 

Overweeg gratis diensten te verlenen

Hiervoor moet je natuurlijk wel een financiële buffer hebben. Maar ben je toevallig in staat om bepaalde diensten gratis aan te bieden? Doe dat dan ook – of geef fikse kortingen.

Consumenten en bedrijven houden van gratis. In bepaalde branches gaat gratis niet altijd hand in hand met kwaliteit, maar veel branches zoals zakelijke rekeningen bewijzen dat gratis gigantisch populair is, kijk bijvoorbeeld naar razend snel groeiende bank N26

Zoals eerder gesteld is er veel vraag naar goedkopere diensten en de kans is groot dat kortingsklanten je na de pandemie trouw blijven en bijvoorbeeld een abonnement op een digitale sportschool alsnog verlengen.

Wees pro-actief

Wat je in ieder geval niet moet doen, is afwachten tot het geld opnieuw binnenstroomt – daar is het nu niet bepaald de situatie naar. Zet je mail aan, pak de telefoon op en benader je klanten pro-actief. Ben je B2B-gericht? Neem contact op met andere bedrijven en leg ze uit waarom jouw diensten juist nu van pas komen. Vergeet daarbij ook vooral niet te luisteren: het verhaal van de klant is minstens zo belangrijk.

Pro-actief zijn betekent ook dat je vooraf inspeelt op verschillende scenario’s. Schets de diverse situaties die in de nabije toekomst kunnen plaatsvinden en zorg dat je een plan klaar hebt waarnaar je vervolgens kunt handelen.