Persbericht - Alle begin is moeilijk, dat geldt ook voor ondernemen. Wees gerust, iedereen heeft moeten vechten om een plaatsje in de markt te veroveren. En ook dan houdt het vechten niet op.
Aan de top komen is immers een stuk eenvoudiger dan daar te blijven. Voordat het zover is, is het zaak om eerst maar eens te groeien als startende ondernemer. Dat kan gelukkig op honderden manieren. In dit artikel staan vier bruikbare handvaten voor iedereen die net is begonnen of wil gaan beginnen als ondernemer.
Sales is een van de belangrijkste onderdelen van een bedrijf. Als je product of dienst niet wordt afgenomen, verdien je immers niks. En dan is je bedrijf geen lang leven beschoren. Goede sales is van verschillende factoren afhankelijk. Een daarvan is een heldere Marketing- & sales funnel.
De marketing- & sales funnel betekenis houdt in dat het traject dat een (potentiële) klant aflegt goed in beeld wordt gebracht. Bij een tradiotionel funnel begint de reis bij het eerste contact en eindigt als er daadwerkelijk iets gekocht wordt. In een marketing- & sales funnel begint het traject al bij doelgroep bepaling en mogelijke online orientatie en eindigt bij “advocacy”. Dit hele traject wordt gevisualiseerd. Als ondernemer kun je hierdoor zien wat ervoor nodig is om potentiële klanten te veranderen in daadwerkelijke klanten die op hun beurt weer zorgen voor nieuwe potentiële klanten. Een goede marketing- & sales funnel is essentieel voor bedrijven die willen groeien.
Het overgrote deel van het ondernemen gebeurt tegenwoordig online, net als de rest van het leven. Je digitale vindbaarheid is erg belangrijk. Dit wordt SEO genoemd, oftewel Search Engine Optimization. Zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat Google en andere zoekmachines jouw bedrijf of dienst weten te vinden.
Daar zijn diverse tactieken voor. Het is slim om een SEO-expert om hulp te vragen. Deze persoon zet snel een tekst in elkaar waardoor je vindbaarheid vergroot wordt.
Iedere ondernemer gaat onderuit, en wel vaker dan één keer. Dat is helemaal niet erg, daar leer je zelfs van. Het is alleen onnodig om in kuilen te vallen waarvan je al wist dat ze er lagen. Aardig wat startende ondernemers gaan aan de slag zonder een duidelijke positionering of identiteit te hebben. Dan wordt het een lastig verhaal. Hoe ga je immers een marketingcampagne opzetten als je niet weet waar je voor staat en wie je wilt bereiken? Zo zijn er nog meer valkuilen voor startende ondernemers.
Waar het ondernemen uiteraard op nummer één staat, is een gedegen marketingcampagne erg belangrijk. Het leuke aan deze tijd is dat je daar vele kanalen voor kunt gebruiken. Er worden nog steeds foldertjes in de brievenbus gedaan als er een nieuw bedrijf is opgericht. Maar de echte slagen sla je digitaal. Een voorbeeld is LinkedIn, dit is het zakelijke platform bij uitstek.
Andere socials die perfect kunnen worden ingezet voor een marketingcampagne zijn Instagram en TikTok. Hier kun je korte filmpjes op plaatsen waarin je jouw product aanbiedt. Het kost niks, alleen een beetje tijd. En je doelgroep smult er hoogstwaarschijnlijk van.