Eigen risico en een zorgverzekering, hoe werkt dat?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:17

Persbericht - Een zorgverzekering afsluiten is verplicht in Nederland en bij die zorgverzekering is ook de eigen risico een verplicht onderdeel van deze...

Een zorgverzekering afsluiten is verplicht in Nederland en bij die zorgverzekering is ook de eigen risico een verplicht onderdeel van deze zorgverzekering. Het eigen risico bestaat uit twee onderdelen. Er bestaat namelijk een verplicht gedeelte eigen risico én een vrijwillig gedeelte eigen risico. De basis verzorging heeft een deel verplicht eigen risico. Dat wil zeggen dat je dat gedeelte van de zorg zelf moet gaan betalen. Hoe hoog het bedrag eigen risico is veranderd elk jaar.

Eigen risico zorgverzekering in 2020

In 2020 bedroeg het verplichte gedeelte eigen risico 385 euro. Dat wil dus zeggen dat je tot een bedrag van 385 euro zelf zal moeten betalen, waarna de verzekering de rest zal betalen. Het eigen risico is niet per rekening, het eigen risico betaal je 1 keer per jaar.

Dat wil zeggen dat je dus na het al eens voldaan hebben van je eigen risico deze niet nog een keer hoeft te voldoen gedurende de rest van het jaar. Echter valt niet elke vorm van zorg onder de verplichte vorm van eigen risico.

Wat valt niet onder het eigen risico?

Voorbeelden van zorg die niet onder het eigen risico van de verplichte aard vallen zijn de huisarts, tandarts tot 22 jaar, verloskundige, kraamzorg, gratis onderzoek naar borstkanker en de griepprik als je deel uitmaakt van de risicogroep. Daarnaast valt ook de zorg die wordt vergoed door je aanvullende zorgverzekering niet onder het verplichte eigen risico.

Extra eigen risico bij een zorgverzekering

Er zijn een aantal zorgmaatschappijen waarbij je naast de verplichte eigen risico ook kunt kiezen voor extra eigen risico, ook wel de vrijwillige eigen risico. Als je kiest voor het betalen van een vrijwillig eigen risico, dan wordt de zorgverzekering die je betaald per maand een stuk lager.

Gemaakte kosten

Je moet je er dan wel van bewust zijn dat wanneer je gebruik gaat maken van zorg dat je de gemaakte kosten tot aan het eigen risico zelf moet betalen. Deze kosten worden dus niet door jouw zorgverzekering vergoed.

Korting op eigen risico

Er zijn ook een aantal zorgverzekeraars die jou een korting geven op je eigen risico als je de zorg die je nodig hebt afneemt bij aanbieders waarmee de verzekeringsmaatschappij afspraken heeft gemaakt. Op het moment dat je geneesmiddelen en hulpmiddelen gebruikt die door jouw zorgverzekering aan worden bevolen krijg je korting op je eigen risico. Wil je meer weten? Bekijk dan alle verzekeringen op verzekering-winkel.com