Duurzaam ondernemen: 6 tips & tricks

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:47

Persbericht - Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Als ondernemer kun je verschillende redenen hebben om duurzaam te willen ondernemen. De eerste reden kan natuurlijk zijn dat je wilt dat jouw producten en/of diensten zo min negatieve effecten hebben op het milieu. Daarnaast is het zo dat steeds meer consumenten en bedrijven gebruik willen maken van duurzame producten en diensten en dat je in deze behoefte wilt voorzien. Ten slotte kunnen ook financiële overwegingen een belangrijke rol spelen. Duurzaam ondernemen vraagt om investeringen, maar het kan je uiteindelijk ook veel kosten besparen. Hieronder vind je enkele tips en tricks om te starten met het verduurzamen van je onderneming.

#1: Duurzaam vervoer
Heb je een onderneming waarbij je medewerkers veel onderweg zijn en gebruikmaken van een leaseauto? Onderzoek dan de mogelijkheden van elektrisch rijden. Elektrische auto’s zijn de toekomst! Door elektrisch rijden te stimuleren, draag je bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot. En het aanschaffen van een elektrische auto wordt ook financieel steeds aantrekkelijker door onder andere de lage bijtelling.

#2: Stimuleer carpoolen en reizen buiten de spits
In het kader van duurzaam vervoer kun je je medewerkers ook stimuleren om met elkaar te carpoolen. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar het kan je ook een aanzienlijke kostenbesparing opleveren. Zo zijn er verschillende carpoolapps op de markt om dit initiatief onder je medewerkers te stimuleren. Hier kun je bijvoorbeeld ook een beloning tegenoverstellen. Maar denk bijvoorbeeld ook eens na over flexibele werktijden als dit mogelijk is binnen jouw branche. Door je medewerkers de mogelijkheid te geven hun werktijden flexibel in te delen, hoeven ze niet altijd in de spits te reizen en werk je dus mee aan het verminderen van het aantal files in Nederland.

#3: Groene pakketjes
Heb je een webshop waarbij je dagelijks veel pakketjes verstuurt, dan valt ook hier genoeg te verduurzamen. Een pakket versturen, is best van invloed op het milieu ook al sta je daar waarschijnlijk niet altijd bij stil. Door je te verdiepen in de verschillende soorten verpakkingsmaterialen en te kiezen voor bijvoorbeeld een groene verzender kun je als onderneming echter wel je steentje bijdragen aan een beter milieu.

#4: Hernieuwbare energie
En hoe zit het eigenlijk met de energieleverancier voor je bedrijfspand(en)? Vandaag de dag kun je in Nederland kiezen uit tientallen verschillende energieleveranciers, maar niet alle energieleveranciers zijn groen. Bij het overstappen van energieleverancier kun je tegenwoordig heel eenvoudig zien welke leveranciers groene energie aanbieden. Kies het liefst eentje die groene energie van eigen bodem aanbiedt. Én leent je bedrijfspand zich ervoor, overweeg bijvoorbeeld ook eens om zonnepanelen te installeren.

#5: Lokaal inkopen
Als bedrijf koop je zelf waarschijnlijk ook verschillende producten en/of diensten in. Wees kritisch op de leveranciers die je kiest en ga zoveel mogelijk voor lokale bedrijven.

#6: Digitaliseer
Staan er in jouw pand nog steeds veel printers en heerst er een ‘printcultuur’? Probeer hier iets aan te doen door digitalisering te stimuleren en te facilitairen. Maar zamel bijvoorbeeld ook gebruikte cartridges in die je vervolgens kunt inleveren zodat ze hergebruikt kunnen worden.

Er zijn heel veel manier om je onderneming te verduurzamen. Hierboven staan slechts 6 van de vele mogelijkheden waarop je dit kan doen. Wat doe jij al aan MVO?