Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de wijntrends van dit moment

Laatst bijgewerkt: 23-08-2023 11:00:06

Persbericht - Wijn is een aantrekkelijk en veelzijdig product dat ook in Nederland veelvuldig over de toonbank gaat. Dit heeft geleid tot een breed aanbod en recent dan vooral in online winkels.

Wijn is een aantrekkelijk en veelzijdig product dat ook in Nederland veelvuldig over de toonbank gaat. Dit heeft geleid tot een breed aanbod en recent dan vooral in online winkels. De ontwikkeling van de wijnmarkt staat daarbij nooit stil. Hier lees je wat de belangrijkste trends op de markt van dit moment zijn. Op basis hiervan wordt duidelijk welke wijnen op dit moment het snelst over de toonbank gaan en wat de verwachtingen zijn. Ook wordt ingegaan op de mogelijkheid om wijn online te kopen en wat daarvan de vele voordelen zijn. Wijn kopen, maar ook wijnkoelers aanschaffen, gebeurt online en ook internationale kortingsdagen zoals Black Friday spelen daar al op in.

Duurzaamheid is belangrijk op de wijnmarkt

Duurzaamheid is in algemene zin een belangrijke trend op de Nederlandse wijnmarkt. Dit uit zich op meerdere vlakken. Allereerst kiezen steeds meer consumenten voor lokale wijnen. Wijnen uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk hoeven minder ver te reizen, wat het milieu minder belast. Daarnaast wordt er wijn aangeboden in alternatieve verpakkingen. Wijn in blik wordt steeds populairder en dat is makkelijker mee te nemen naar een festival of ander feest. Tenslotte is in dit kader het bottelen op de eindlocatie een belangrijke prioriteit geworden.

Het belang van duurzaamheid komt ook terug in de keuze voor natuurlijke en biologische wijnen. Niet alleen kan zo opnieuw een steentje worden bijgedragen aan het milieu, de consument kijkt ook naar de eigen gezondheid en wil zo min mogelijk ‘troep’ binnenkrijgen. Vaak gaat het dan niet alleen om nieuwe wijnen, maar zijn ook oude wijnmakers hun recepten aan het aanpassen.

Consumenten vragen daarnaast steeds meer om biologisch geproduceerde wijn. Dit is voor hen belangrijk, omdat er geen onnatuurlijke stoffen in zitten. Maar ook de wijnboeren hebben door de klimaatverandering weinig keuze. Biologische wijnproductie is noodzakelijk om de wijngaarden lang genoeg in goede staat te houden.

Meer trends op het gebied van wijn

Branding is steeds belangrijker geworden. De consumenten hechten waarde aan een unieke en originele branding. Dit heeft dan weer vooral betrekking op de jongere generaties. Veel labels zijn tegenwoordig echte kunstwerken en dat zorgt voor een opvallend product in de supermarkt. Dat werkt, want de verkoop van deze bijzondere wijnen blijft groeien.

Rosé werd lange tijd gezien als een soort tussenin-wijn. Vooral lekker voor op het terras natuurlijk. Dat is nu echt verleden tijd want Rosé is volledig ingeburgerd geraakt. Het is niet meer vreemd om een rosé toe te voegen aan de luxe wijnkaart van een diner.

Geliefde wijnen van het moment zijn de Chardonnay, Sauvignon Blanc, Pinotage en Cinsault. Daarbij wordt er steeds minder gebruik gemaakt van hout, natuurlijk opnieuw ook vanwege duurzaamheid. De trend voor alcoholvrij lijkt ook blijvend. Tenslotte valt op te merken dat er steeds meer wordt gekozen voor wijnen die gewoon goed zijn en lekker smaken, in tegenstelling tot duurdere, exclusieve wijnen.

Koop jouw wijnen altijd online

Nu je op de hoogte bent van de laatste trends is het tijd om een eerste bestelling te plaatsen. Dit zijn een aantal belangrijke redenen waarom je dat altijd online wilt doen:

-Groter aanbod: Webwinkels hebben doorgaans een breder aanbod aan wijnen. Dat komt omdat zij geen fysieke ruimte nodig hebben om hun wijnen uit te stallen. Door de wijnen direct te leveren kan er een groot assortiment online worden gezet.

-Eenvoudiger prijzen vergelijken: Het internet maakt het verder gemakkelijk om prijzen te vergelijken. Met een paar keer klikken ga je van webshop naar webshop. Dat scheelt een hoop tijd ten opzichte van het bezoeken van verschillende winkels en je profiteert misschien net van de juiste aanbieding.

-Persoonlijk advies van de klantenservice: Juist bij wijn is de kwestie van smaak erg persoonlijk. Zorg dus dat je kiest voor een webshop met klantenservicemedewerkers die ook echt verstand hebben van de producten die ze verkopen en die uit zichzelf ook advies kunnen geven.

-Levering aan huis: Misschien is het grootste voordeel nog wel dat je de wijnflessen niet meer zelf naar huis hoeft te sjouwen. Jouw bestelling wordt gewoon aan de deur geleverd en bij veel wijnwebwinkels betaal je, bij een bepaalde minimale bestelling, geen verzendkosten. Kijk wel altijd op voorhand naar de voorwaarden met betrekking tot retourzendingen.

Nu ben je op de hoogte van de laatste wijntrends op de Nederlandse markt. Daarbij wordt duidelijk dat er consequent veel oog is voor duurzaamheid, waarbij het zowel gaat om de inhoud als de productie ervan. Daarnaast lijkt rosé helemaal ingeburgerd en wil de jonge generatie profiteren van unieke wijnflessen met een uitstekende branding. Verder is duidelijk geworden waarom wijn vooral online gekocht wordt. De prijzen zijn dan lager, er is meer aanbod en de wijnflessen worden gewoon aan huis geleverd. Een goed advies kan natuurlijk ook telefonisch worden gegeven. Dat is daarmee de laatste definitieve trend op de wijnmarkt die je niet wilt missen.