Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Dit zijn de SEO-trends voor 2021

Elk jaar is het weer zover. In december komen weer de lijstjes met de online marketing trends voor het nieuwe…

Elk jaar is het weer zover. In december komen weer de lijstjes met de online marketing trends voor het nieuwe jaar. Wil je jouw website hoog in Google krijgen of houden? Dan zijn er weer een aantal trends om rekening mee te houden. Zoekmachine marketing bureau Digital Inside heeft de belangrijkste trends op een rij gezet.

1.      De Core Web Vitals gaan effect hebben vanaf mei 2021

Google heeft bekend gemaakt dat de user experience vanaf mei 2021 een belangrijker effect gaat krijgen op je plek in Google. Deze user experience wordt de ‘Core Web Vitals’ genoemd en raken de volgende punten van je website:

  • Laadsnelheid van je website
  • Interactiviteit van je website
  • Snelheid van laden visuele elementen

Deze Core Web Vitals zijn een aanvulling op eerdere experience factoren zoals de veiligheid van de website en of de website goed mobiel bruikbaar is.

2.      Structured data wordt steeds belangrijker

Structured data gaat een steeds belangrijkere rol spelen hoe resultaten getoond worden in de zoekresultaten van Google. Waarom? Omdat je met structured data bijvoorbeeld kan aangeven of je content gaat over een product, recept, persoon, evenement of FAQ. Zo geef je context aan je content.

Ook kun je onderlinge relaties aangeven (semantisch verbinden) om autoriteit rondom belangrijke thema’s in jouw website op te bouwen. Dit zijn dit maar een paar voorbeelden.

3.      Google Web Stories is een leuk extraatje

De volgende leuke ontwikkeling zijn de Google Web Stories. Al in 2020 gelanceerd, maar zeker interessant om in 2021 zelf mee te gaan experimenteren. Google Web Stories zijn een functie vergelijkbaar met Instagram en Facebook Stories en kunnen worden ingezet om op een visuele manier content te delen met bezoekers op mobiel. De stories van Google zijn weer een leuk extraatje om op een andere manier op te vallen in de zoekresultaten.

Focus niet alleen op de nieuwste ontwikkelingen

Zoekmachine optimalisatie blijft een dynamisch spel. Nu weten we uit ervaring dat je zeker niet alleen de nieuwste ontwikkelingen in de gaten moeten houden. Factoren zoals goede content en linkbuilding blijven zeker belangrijk voor een goede plek in de Google zoekresultaten.