Persbericht - Vorig jaar hadden we het over de uitbreiding van programmatic advertising; de komst van winkeloplossingen op TikTok, Twitter en Pinterest; en de opkomst van de metaverse.
Dit zijn allemaal nog steeds de gespreksonderwerpen in de branche, maar waar gaan we het in de rest van 2023 over hebben? Mis dit artikel over online marketingtrends in 2023 niet, een compilatie van onze aanbevelingen voor je marketingplan dit jaar.
De marketingpodcast is een van de meest populaire informatie- en entertainmentformaten geworden. Steeds meer mensen luisteren naar podcasts, waardoor het een geweldige kans is voor merken. Bovendien kocht 63% van de luisteraars producten en diensten die ze op een podcast hoorden of deed er onderzoek naar. Elke dag gebruiken steeds meer bedrijven dit kanaal om het bewustzijn te vergroten, nieuwe doelgroepen te bereiken en merkaanwezigheid te genereren. Een van de meest opvallende aspecten van de podcast in marketing is dat hij zeer toegankelijk is voor de gebruiker, omdat hij op elk moment kan worden beluisterd en dit zorgt voor een behoorlijk groot concurrentievoordeel ten opzichte van andere kanalen die meer concentratie vereisen.
Het is een trend die zich vooral richt op B2B-bedrijven. Accountgebaseerde marketing is gebaseerd op het identificeren van de belangrijkste accounts voor een bedrijf. Door potentiële klanten te lokaliseren, gaat het om verkoop- en marketingteams die werken aan gepersonaliseerde, hoogwaardige koopervaringen voor deze key-accounts. In feite wordt de verkoopcyclus met een ABM-strategie vereenvoudigd door een online marketing bureau. Dit heeft over het algemeen invloed op langzamere en meer gespecialiseerde verkoopcycli, waardoor de relevantie van je bedrijf toeneemt en je rendement op investering verbetert.
Een van de grote mijlpalen voor webanalyse in 2023 is de definitieve implementatie van Google’s nieuwe Business Intelligence-suite, Google Analytics 4 (of GA4). Het migreren van gegevens van Universal Analytics naar GA4 zal voor veel marketingteams waarschijnlijk de eerste taak zijn. Vanaf juli stopt Universal Analytics (UA) met het vastleggen van gegevens en kan de gegevensgeschiedenis alleen worden bekeken tot 6 maanden na de definitieve migratiedatum.
Dit is echt een strategie die nauw verbonden is met influencer marketing. Campagnes met door user generated content (UGC) van een marketing bureau Rotterdam zijn een belangrijk onderdeel geworden van de huidige strategieën. Dit is originele merkspecifieke inhoud, gemaakt door een influencer of door het grote publiek, in verschillende formaten: afbeeldingen, video’s, getuigenissen, zelfs podcasts! Door gebruikers gegenereerde inhoud kan in alle stadia van de conversietrechter worden gebruikt om de inhoud te beïnvloeden en de aankoopbeslissingen van de doelgroep te inspireren.
Je raadt het waarschijnlijk al, maar in 2023 zal influencer marketing nog steeds een van de sterkste weddenschappen zijn. Deze strategieën streven naar effectieve koppelingen tussen merken en hun publiek. Het is een manier om echte verbindingen tot stand te brengen en merkbetrokkenheid te vergroten. Jaar na jaar neemt het aantal advertentie-investeringen in influencers toe. Volgens een rapport van Business Insider zal influencermarketing tegen 2023 naar verwachting € 16,4 miljard aan advertentie-inkomsten genereren, een stijging van 32% ten opzichte van 2019.