Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit moet je weten als je een bedrijfspand gaat huren of kopen

Laatst bijgewerkt: 21-11-2024 15:06:33

Persbericht - Een bedrijfspand huren of kopen is een belangrijke stap.

Het kan best een uitdaging zijn om de juiste locatie te vinden. Dit geldt zeker als je starter bent en nog niet veel ervaring hebt op het gebied van bedrijfsruimten. Je wilt wel de slimste keuzes maken voor je bedrijf. Wil je bijvoorbeeld post ontvangen op de gehuurde of gekochte bedrijfslocatie, of wil je gebruik gaan maken van een virtual office van Amesto voor je onderneming? Ben je van plan het pand zelf helemaal op te knappen of wil je er eigenlijk zo in kunnen trekken met je bedrijf? Er komt best veel op je af. Wij geven je wat handige informatie voor als jij een bedrijfspand wilt huren of kopen.

Ga je een bedrijfspand huren of kopen?

De eerste beslissing die je moet nemen is natuurlijk of je een bedrijfspand wilt huren of kopen. Deze keuze hangt onder meer af van je bedrijfsdoelen en je budget. Wil je je bedrijf laten groeien zonder dat je grote investeringen moet doen in vastgoed? Dan is huren een goede optie. Het huren van een bedrijfspand biedt je meer flexibiliteit om zakelijk te verhuizen. Wil je het bedrijfspand helemaal naar eigen wens kunnen aanpassen en ben je van plan lange tijd op dezelfde locatie te blijven? Dan is kopen een betere optie. Je hebt dan de mogelijkheid om met je eigen pand meer waarde op te bouwen.

Een zakelijk adres bij je bedrijfspand huren

In je bedrijfspand vinden zakelijke activiteiten plaats. In de meeste gevallen laat je dit adres bij de Kamer van Koophandel registreren als je vestigingsadres. Dit betekent niet dat je ook dit adres wilt gebruiken voor het ontvangen van zakelijke post. Je kunt een vestigingsadres voor de KvK huren als je geen gebruik wilt maken van de fysieke locatie als postadres. Het gehuurde adres vormt een alternatief voor de fysieke kantoorlocatie. Je kunt dit adres gebruiken voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, zodat het adres direct je vestigingsadres wordt. Dit beschermt je privacy en verhoogt je professionaliteit.

Het regelen van eventuele vergunningen

In bepaalde gevallen heb je vergunningen nodig. Ga je bijvoorbeeld een bedrijfspand kopen en wil je gaan verbouwen of het pand een stuk groter maken door middel van uitbouw of aanbouw? Dan heb je in de meeste gevallen een omgevingsvergunning nodig. Het is zeker niet zo dat je alleen vergunningen moet regelen als je een bedrijfspand koopt. Ga je bijvoorbeeld een bedrijfspand huren voor een horecazaak? Dan zal je ook de nodige vergunningen moeten regelen, bijvoorbeeld voor het schenken van alcohol of het realiseren van een terras buiten. Check altijd welke vergunningen je nodig hebt en regel deze op tijd.

Denk aan extra kosten en verplichtingen

Het is belangrijk om duidelijkheid te hebben over alle kosten en verplichtingen waarmee je te maken krijgt bij het huren of kopen van het bedrijfspand. Hierbij kun je denken aan kosten voor gemeentelijke belastingen, verzekeringen en onderhoud. Wellicht krijg je ook met servicekosten te maken. Neem de huurovereenkomst of koopakte goed door, zodat je weet aan welke verplichtingen je dient te voldoen.