De toekomst van social media entrepreneurship

Laatst bijgewerkt: 19-03-2024 12:12:01

Persbericht - Voor de meeste onder ons is het nu zo vanzelfsprekend, maar de opkomst van sociale media heeft de manier waarop we communiceren enorm veranderd.

Een interessant gevolg wat hieruit kwam, is dat veel mensen hun eigen niche hebben kunnen veroveren en zelfs succesvolle bedrijven kunnen opbouwen. Dit heeft geleid tot een nieuwe groep van ondernemers op sociale media: social media entrepreneurs. In dit blog gaan we dieper in op de gerelateerde trends.

De stroming van micro-influencers

Een van de belangrijkste trends op social media is de opkomst van influencer marketing: meerdere bedrijven zetten in op influencers om hun doelgroep te bereiken. De advertenties op het community platform TikTok (en Instagram) zijn niet te missen. Niet zo gek dat bedrijven veel tijd investeren in partnerschappen met deze sociale media-ondernemers. Een speciale groep van deze ambassadeurs zijn micro-influencers. Deze ondernemers hebben een diep inzicht in hun niche, waardoor hun authenticiteit en herkenbaarheid sterker is dan grotere influencers. Dit leidt dus ook tot hogere conversie. Als bedrijf is het slim om in te spelen op deze trend: niet alleen omdat het kosteneffectief is, maar ook omdat micro-influencers de kracht hebben om meer conversie te genereren voor hun product en diensten.

Het gebruik van AI in content creatie en marketing

Een andere revolutionaire trend is het gebruik van kunstmatige intelligentie op het gebied van marketing en de creatie van content. AI-algoritmen kunnen namelijk gemakkelijk beschikbare gegevens gebruiken om zo achter te komen wat doelgroepen relevant vinden. Facebook en Instagram maken hier al bijvoorbeeld gebruik van om zo gebruikersgedrag en voorkeuren te bestuderen. Op basis hiervan worden ook gepersonaliseerde suggesties gemaakt wanneer gebruikers zoekopdrachten invoeren op online platforms.  Steeds meer zien we ook dat AI gebruikt wordt voor de diensten van bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan chatbots, beeld- of video herkenning voor product suggesties of om volledige marketingdiensten te ontzorgen. Of AI volledig content marketing gaat overnemen is nog maar de vraag, maar bedrijven maken nu al breed gebruik van deze technologie ter inspiratie.

De gebruiker staat voorop

Uiteraard staat de doelgroep van een bedrijf altijd op nummer één, maar met alle ontwikkelingen rondom social media is dit statement nog meer versterkt. Naast het gebruik van micro-influencers, maken bedrijven ook gebruik van de content die hun eigen doelgroep maken. User-generated content (UGC) wordt misschien zelfs als meer waardevol beschouwd dan content door influencers. Niet alleen is het nog kosteneffectiever, maar het kan ook leiden tot duurzamere conversie op de langere termijn. Andere voordelen van dit soort content is dat doelgroepen hun ‘eigen mensen’ meer vertrouwen en beschouwen als authentiek. Daarnaast creëert UGC ook een sterkere community onder je gebruikers, iets wat nu veel belangrijker is dan het verhogen van je volgers.