Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De 5 meest voorkomende soorten online consumenten

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:46

Persbericht - Al gauw na het beginnen van je eigen webshop zul je erachter komen dat online shoppers – net als de samenleving – zeer divers zijn. Niet alleen op het gebied van regio, geslacht of afkomst, ook tussen generaties zijn de nodige verschillen waar te nemen op het gebied van koopgedrag. De volgende 5 soorten zul je snel leren herkennen!

1. De ‘treuzelaar’

Toch niet genoeg geld, twijfels over het product of toch nog verder zoeken naar een goedkopere webshop. De treuzelaar valt onder een groep online shoppers die bij menig webwinkelier tot frustratie leidt. Het zijn vaak mensen die wel producten aan hun winkelmand toevoegen, maar nooit hun bestelling afronden. Verlaten winkelwagentjes zijn een veel voorkomend probleem in de e-commerce, maar gelukkig zijn er manieren waarop je deze kunt proberen te voorkomen.

2. De ‘internetrekruut’

Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar ook in 2017 zijn er nog steeds mensen die nog niet de stap naar het internet hebben gemaakt. Twee jaar geleden had volgens het CBS zelfs 8 procent van de Nederlandse bevolking ouder dan 12 jaar nog nooit internet gebruikt. Het is daarom goed om, als deze mensen online komen, je website zo overzichtelijk mogelijk te maken. Je kunt de gebruiksvriendelijkheid verbeteren door bijvoorbeeld een pagina met veelgestelde vragen te maken.

3. De ‘speurneus’

Speurneuzen zijn altijd op zoek naar de beste deals en koopjes. In sommige gevallen maakt het ze niet eens wat ze kopen, zolang het maar voordelig is. Je kunt deze shoppers het beste naar je webwinkel leiden door kortingen te promoten op social media of kortingscodes te delen in je nieuwsbrieven. Hou daarbij wel altijd rekening met je winstmarge en gooi deze niet te grabbel om een groep koopjesjagers te lokken.

4. De ‘merkgek’

Waar sommigen op zoek gaan naar het goedkoopste van het goedkoopste, vinden andere shoppers het veel belangrijker dat een product van een (goed) merk is dat ze kennen en vertrouwen. Het kopen van een vergelijkbaar budgetproduct is voor hen dan ook ondenkbaar. Hoe je deze shoppers strikt? Door niet alleen zelf merkproducten aan te bieden in je webshop, maar ook door van je winkel een merk te maken.

5. De ‘trendsetter’

De laatste groep online shoppers is niet per se naar het goedkoopste of beste, maar wel altijd naar het nieuwste product. Gloednieuwe gadgets, de laatste modetrends of toekomstige hypes: de trendsetters zijn in veel branches te vinden. Om deze groep mensen te verleiden moet je dus regelmatig je voorraad updaten, nieuwe producten lanceren en ook zelf beginnende trends leren waarnemen.

Meer interessante tips, handleidingen en inzichtelijke artikelen over e-commerce? Neem dan een kijkje op de weblog van Shoppagina!