Persbericht - Tip 1: In 5 stappen naar een eersteklas businessplan Veel ondernemers hebben grote moeite om een up-to-date en actiegericht ondernemersplan...
Veel ondernemers hebben grote moeite om een up-to-date en actiegericht ondernemersplan te schrijven. Sprout-expert en ondernemerscoach Martijn van der Tuin helpt je in 5 stappen op weg!
Veel ondernemers zien het nut niet van een ondernemersplan. Vaak moeten ze er een schrijven om een financiering los te krijgen of omdat men start vanuit een uitkering. – Als de financiering rond is belandt 99 procent van de plannen echter onder in een la. Zonde! Een goed ondernemersplan is het fundament van je organisatie, geeft je richting en focus.
Zo’n plan bestaat uit de volgende onderdelen:
1. MARKETINGPLAN
In het marketingplan geef je antwoord op de volgende vragen: Welke problemen zie jij? En op welke manieren ga je deze oplossen? Welke kansen zie jij? En hoe ga jij ze verzilveren? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Welke externe ontwikkelingen spelen er? Waar liggen de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je idee? Wie zijn je concurrenten? Wat doen ze goed en wat doen ze minder goed?
Als je je marketingplan goed hebt uitgewerkt en hebt gepraat met eindgebruikers of potentiële kopers van je product of dienst dan kun je deze kennis gebruiken voor je acquisitieplan.
Veel ondernemers haken hier af, omdat de droom nu wel heel concreet gaat worden. Dat kan best eng zijn. Stel je voor dat je ideeën niet zo revolutionair zijn dan je in eerste instantie had bedacht?
2. DE ONDERNEMER
Doorzetten nu, want we gaan naar de belangrijkste persoon in je onderneming: jij! Beschrijf hier waarom je denkt dat jij de ‘vent in de tent’ bent die jouw onderneming tot een succes gaat maken. Je beschrijft waar je talenten liggen en waar juist niet. Hoe ga jij zorgen dat jij je talenten en sterke eigenschappen ook optimaal gaat benutten en uitbouwen binnen je bedrijf? Ben jij een opbouwende, oppassende of een overnemende ondernemer? Kun jij super verkopen, maar ben je waardeloos met cijfertjes? Zoek daar dan een oplossing want je bent echt niet de enige!
…
– De volledige Tip lezen? Klik hier –
Als ondernemer wil je ook nu je bedrijf laten groeien, maar staar je niet blind op één techniek. Hieronder mijn eenvoudige stappenplan dat mij de afgelopen jaren structureel meer omzet heeft opgeleverd.
1. GERICHTE MAILING
In 2006 startte ik een fietskoeriersbedrijf. Ik begon letterlijk zonder netwerk en zonder klanten maar met een hoop ambitie en sterke benen en heel veel boterhammen met pindakaas.
Ik hoorde verschillende verhalen over het sturen van mailingen. De ene ondernemer had er wel succes mee en de andere niet. Ik besloot dat er maar één manier was om erachter te komen. Bij ons werkte het als een TGV-trein! De mailing zorgde binnen twee maanden voor een flinke extra omzet. Hoe cliché en niet-sexy het dus ook klinkt, direct mailing is het proberen waard.
2. NABELLEN
De mailing leverde ons heel veel reacties en veel nieuwe klanten op. Nadat we de nieuwe klanten in de logistiek hadden verwerkt, volgde fase 2: het nabellen van de geadresseerden.
Mijn ervaring is dat veel potentiële klanten alsnog klant worden, wanneer je ze even belt met de vraag of ze de mailing hebben ontvangen en of je iets voor ze kunt betekenen. Het gesprek is waardevol – op deze manier bouw je een band met een klant op.
…
– De volledige Tip lezen? Klik hier –
Eerder schreef ik hoe je onwillige klanten ontslaat. Het aantal reacties daarop was groot. Het knetterde op Facebook, Twitter en LinkedIn. Mijn mailbox ontplofte bijna. Het waren allemaal reacties op mijn artikel ‘Ontsla je eigenlijk wil ik niet-klant’. Vandaag het vervolg over hoe je nieuwe klanten aanneemt.
1. WIE IS JE KLANT?
Er zijn heel veel verschillende klanten. Frustreert het je? Blijf je zitten met de vraag: “Waar begin ik?” Het helpt de onderstaande vragen voor jezelf te beantwoorden:
– Wie is je klant?
– Waar woont of werkt je klant?
– Wat is het probleem van je klant?
– Wanneer is het probleem begonnen?
– Waarom komt je klant bij jou?
– Waarmee kan jij je klant helpen?
– Wie is de klant van wie ik energie krijg?
Het zijn eerste stappen om te weten waarop je moet letten, wat je kunt verwachten en wat je van jezelf kunt vragen.
2. MAAK EEN PAKKET VAN JE DIENST
Het verkopen van je diensten is vaak lastiger dan het verkopen van je product. Veel dienstverleners leveren maatwerk. Dat is hartstikke goed.
Maar gedurende het traject komen er steeds meer wijzigingen bij, omdat de klant dit wil. Achteraf gezien leverde je maatwerk, maar werkte je ook met – omgerekend – te lage tarieven, omdat je het zelf niet goed hebt aangepakt. Tovert deze manier van werken een glimlach op je gezicht? Krijg je daar energie van? Ik denk het niet!
Een manier om ervoor te zorgen dat je in een traject niet voor verrassingen komt te staan is het aanbieden van diensten in pakketvorm. Zo weten jij en je klanten precies waar jullie aan toe zijn.
Boldking en HelloFresh zijn producten in pakketvorm. Diensten kunnen dus ook heel goed als pakket. Een voorbeeld is een onderhoudsabonnement voor je computer, printer of je website.
…
– De volledige Tip lezen? Klik hier –
Acquisitie kan lastig zijn. Sprout-expert en ondernemerscoach Martijn van der Tuin geeft je daarom 6 tips die jou helpen naar meer omzet en meer klanten in 2021.
Veel ondernemers zijn bijzonder goed in hun werk. Ze draaien de eerste jaren werkweken van meer dan 60 uur. Hun energie en enthousiasme zijn onbegrensd. Ze helpen alles en iedereen. Totdat ze beseffen dat er toch meer betaalde opdrachten binnen moeten komen. Hun huidige klanten leveren te weinig op. Ze moeten meer omzet en meer klanten gaan genereren. Maar hoe?
1. VERKOOP MEER BIJ JE HUIDIGE KLANTEN
Pak je overzicht erbij van de klanten die jij op dit moment helpt of bedient. Weet je of ze tevreden zijn over je werk? Hebben ze dat gezegd of denk jij dat? Hebben zij behoefte aan meer diensten of producten die jij kunt leveren? Weet je dat niet? Vraag ze het dan. Je kunt op die behoefte inspelen. Dit kun je ook toepassen op (oude) klanten die niet meer actief zijn. Neem contact met ze op om te achterhalen wat hun (nieuwe) behoeften zijn. Je kunt na de afronding altijd vragen of je over een half jaar mag bellen.
2. DOE DE ACHTERDEUR DICHT
Ooit had ik iemand in mijn netwerk met een sticker- en plakbedrijf. Overigens een hele interessante branche. Hij was altijd op zoek naar nieuwe klanten. Toen ik zelf wat stickers nodig had, was hij mijn man. Drie weken later dan afgesproken was de opdracht klaar en ik moet eerlijk zeggen; het resultaat was niet om over naar huis te schrijven.
Deze ondernemer was niet in staat om zijn huidige klanten tijdig en bovenal goed te bedienen. Klanten kwamen binnen via de voordeur maar hij liet de achterdeur openstaan. Toen ik hem dit vertelde, gaf hij aan dat dit een incident was. Zes maanden later was hij failliet… Wat ik hiermee zeggen wil, is: Houd je achterdeur dicht. Lever goed werk, kom je afspraken na en communiceer tijdig!
…
– De volledige Tip lezen? Klik hier –
Als ondernemer heb je vaak een drukke agenda, waardoor je werkweek voorbij vliegt. In een vorig artikel schreef ik al dat ik delegeren in het begin best eng vond. Na verloop van tijd werd ik er toch beter in.
De vrijgekomen tijd gebruikte ik juist om nog een bedrijf te starten én voorzitter te worden van een netwerk voor startende ondernemers. Ik stortte me van de ene uitdaging in twee nieuwe, zonder eerst eens even gas terug te nemen. En dat was achteraf gezien niet zo handig…
5 Tips om aan je bedrijf te werken in plaats van te veel ín je bedrijf:
TIP 1: STAP STRUCTUREEL UIT JE BEDRIJF, BEGIN MET EEN UURTJE PER DAG
De eerste stap lijkt makkelijk, maar is het niet. Daarom beginnen we klein. Zorg dat je vandaag een uur niet bereikbaar bent. Dus, zet je pc en je mobiel uit! Heb je medewerkers of collega’s, zeg dan dat je een uur lang druk bezig bent en absoluut niet gestoord wil worden. Als een uur te veel is, start dan met een half uur. Ook al is het 15 minuten. Begin. Hoe kort dan ook… Maar, begin in ieder geval.
Deze tijd is helemaal van jou! Je kunt doen en laten wat je wil met je tijd. Je kunt je afvragen of deze ‘veroverde vrije tijd’ niet een dagelijks ritueel kan worden. Jouw heilige ongestoorde tijd.
Toen ik dit experiment deed, was ik als productiviteitsjunkie ook nog in die tijd aan het nadenken wat er allemaal nog moest. Zo erg zal het bij jou niet zijn. Ik vond dit toen normaal maar nadat ik me elke dag een uurtje vrij gaf werd het een frustratie… Ik kwam dus niet echt tot rust.
Ik heb geleerd dat je frustratie moet vieren! Het is een duidelijk signaal dat er iets niet goed gaat en je niet in je kracht staat. Frustratie is het begin van verandering. Tip 2 hielp me rust te vinden.
TIP 2: SCHRIJF IN DE RUSTPERIODE ALLE WERKZAAMHEDEN OP
Nadat ik voor mezelf dagelijks een uurtje eigen tijd inplande, merkte ik dat ik echt mijn hoofd leeg kreeg door werkzaamheden, taken en kleine to-do dingetjes op te schrijven. Het gaf me inzicht en overzicht. Nu heb ik altijd een notitieblokje en een pen bij me of een mobiel waar ik ingevingen in kan noteren. Zelfs naast mijn bed liggen notitieblaadjes.
…
– De volledige Tip en andere ondernemerblunders lezen? Klik hier –
Lees je liever alle Gratis Tips van Martijn van der Tuin? Klik dan hier om ze allemaal stuk voor stuk te lezen!