Data-gedreven Bedrijven zien Werktevredenheid dalen tijdens Coronacrisis

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:00

Persbericht - ​In tijden van Corona wil iedere leider graag een antwoord op deze vragen: Hoe houd ik mijn teams vitaal, productief en betrokken? Hoe doen andere bedrijven dit? Hoe maak ik mijn organisatie veerkrachtig om sterker uit deze crisis te komen? De antwoorden zou je niet moeten zoeken in een benchmark, maar bij je eigen medewerkers, het hart van je organisatie. Hoe je nú met hen samenwerkt is bepalend voor de toekomst van je bedrijf. Want de impact van thuiswerken, onzekerheid, sociale afstand, te weinig werk of juist torenhoge werkdruk is aanwezig!

2DAYSMOOD en Empatix meten die impact in organisaties en teams en helpen ze om het werkklimaat en welzijn data-gedreven te verbeteren. In de laatste data (>30.000 enquêtes in >60 bedrijven) zien we duidelijk veranderingen in stress, geluk en werktevredenheid, sinds de uitbraak van het corona-virus.

Martin Meulenkamp, CEO van 2DAYSMOOD, en voormalig corporate HR directeur, deelt inzichten om deze cijfers te duiden en positief te beïnvloeden.

De invloed van leiderschap en veerkracht

Martin:In de grafieken hierboven zien we twee duidelijke thema’s: Leiderschap en Veerkracht. In de weken voorafgaand aan de strengere maatregelen (social distancing, thuiswerken) zie je al dat de spanning en onzekerheid opbouwt. En dan blijkt de impact van de corona-uitbraak nog vele malen groter dan verwacht, op ons financiële vooruitzicht en welzijn, zowel in de werksfeer als thuis.

Bovendien wordt de integratie van deze werelden een feit voor veel mensen, en ook dat brengt extra stress. Hoe blijf je als gezinshoofd gefocust en gemotiveerd in je werk? Of hoe voorkom je dat je in sociaal isolement overwerkt raakt?

Vanaf dat moment moeten leiders hun verantwoordelijkheid nemen! In een crisissituatie zie je dan vanzelf wie de managers zijn (die managen processen) en de leiders (die leiden mensen). Als je het mij vraagt hebben zowel Mark Rutte als onze Koning zichzelf in de categorie leiders gepositioneerd.

En waarschijnlijk hebben vele directeuren, afdelings- en teamleiders hun voorbeeld gevolgd. Leiderschap tonen door extra aandacht voor duidelijke communicatie, verbinding en vertrouwen. Zodat medewerkers de nieuwe status quo kunnen accepteren. Dat is terug te zien in de daling van het stressniveau. We zitten als Nederlanders nu in die acceptatiefase, waarin we veerkracht tonen.”

Stemming tijdens werk bepaalt gedrag

Martin: ”Maar stress is niet de enige emotie die telt wil je je medewerkers gezond, betrokken en productief houden. Stijgende ontevredenheid, en daarmee gepaard een daling van tevredenheid en bevlogenheid (zoals we in de grafieken zien), kunnen op langere termijn net zo schadelijk zijn voor een bedrijf.

Even een korte uitleg. Er zijn diverse wetenschappelijk gevalideerde modellen over emoties en stemmingen op het werk. Bijvoorbeeld Russell’s Circumplex model of Emotional Classification (ook verwerkt in de 15 seconden survey van 2DAYSMOOD). In dit model zijn twee factoren belangrijk: energie en plezier. Die twee samen leiden tot bevlogenheid. Bevlogen medewerkers zijn een bron van innovatie, creativiteit en oplossingen. Als de energie afneemt krijg je tevredenheid. Maar let op, die tevreden medewerkers heb je óók nodig, de stabiele productieve mensen die zorgen voor resultaat. Om het even plat te slaan: Bevlogenheid + Tevredenheid = Werkgeluk = Succesvollere Organisatie. Deze formule wordt in gevaar gebracht als stress of tevredenheid omslaan in (langdurige) ontevredenheid.

Want een ontevreden medewerker, met weinig energie, die zet niet dat stapje extra voor zijn collega’s of werkgever. Laat staan de invloed op zijn eigen welzijn. En deze zaken zijn juist nú essentieel.

Als leidinggevende moet je je dus gaan afvragen, die ontevredenheid waar ligt dat aan? En hoe kun je dat zo snel mogelijk verbeteren om samen met je medewerkers sterker uit deze crisis te komen? Ik geef je 3 adviezen.”

1. Investeer geen tijd in niet-bestaande problemen
  2. Communiceren heeft zin, overcommuniceren is onzin
  3. Negativiteit is zonde van je tijd

1. Investeer geen tijd in niet-bestaande problemen

Martin: “Of het nu gaat om thuiswerken, omzet, of torenhoge werkdruk. De continuïteit van veel bedrijven staat op het spel, dus zorg dat je snel schakelt naar relevante output. En die wordt geleverd door de tevreden en bevlogen medewerkers. Maar omdat ook voor hen de werkcontext totaal is veranderd, weet je misschien niet meer wat nu hun energie en plezier bepaalt, zeker als collega’s en de comfortabele kantooromgeving op afstand staan. Je kunt wel op je onderbuikgevoel afgaan, maar dan loop je het risico dat je problemen aan het oplossen bent die voor medewerkers in de huidige situatie niet bestaan.

Wij hebben hier samen met Empatix (People Analytics Expert), een oplossing voor ontwikkeld. Een nieuwe op wetenschap gebaseerde ‘Crisis Monitor’ is recentelijk toegevoegd aan onze tool. Met deze realtime monitor krijg je inzicht in de factoren die nú bepalend zijn voor de werksfeer in je team of organisatie (op afstand). Denk aan: Welzijn, Werk-Privé balans, Collegialiteit, Vertrouwen, Empathie van leiderschap, Effectiviteit van communicatie en meer. We bieden de monitor in deze tijd gratis aan.”

2. Communiceren heeft zin, overcommuniceren is onzin

Martin: “Iedere (zelfbenoemde) expert geeft tegenwoordig tips over thuiswerken, en daar heb ik geen bezwaar tegen. Maar ik lees en hoor net iets te vaak ‘’Overcommuniceer!’’. Mijn tip is: nuanceer dit. Als je een goede leider bent, weet je hoe je mensen in elkaar steken, of je teamleiders weten het. Dus communicatie moet gewoon voldoende en in balans zijn, dan durf je uit te gaan van de bekwaamheid en verantwoordelijkheid van je mensen.

Wil je een dagelijkse digitale koffie meeting, een wekelijkse voortgang vergadering en een virtuele VrijMiBo organiseren? En ook nog iedereen cc’en in e-mails en taggen in Slack kanalen? Daar zou ik even goed over nadenken! Faciliteer het, maar breng je mensen vooral met elkaar in verbinding. Laat hen het initiatief nemen en sluit zelf aan waar je kan. Als leidinggevende kun jij dan focussen op communicatie die gaat over de toekomst van je bedrijf, relevante output, waardering en vertrouwen.”

3. Negativiteit is zonde van je tijd

Martin: “Door alle uitdagingen en veranderingen die je organisatie te verduren krijgt, is het van nature makkelijk om te focussen op zaken die niet goed gaan. Die wil je immers verbeteren, en dat voelt meteen nuttig. Maar uit ervaring weet ik dat het juist slim is om te kijken naar de zaken die wél goed gaan in de huidige situatie. Zijn je medewerkers enthousiast over de mate van collegialiteit of het leiderschap? Voelen ze zich veerkrachtig? Het is waardevol om te weten waar dit precies aan ligt.

Het is namelijk vaak de (menselijke) manier van dingen doen, die zorgt voor een positief resultaat. En dat handelen kun je ook doortrekken naar andere belangrijke thema’s in je werkklimaat. Daarbij is het voor werknemers nu ook prettig om een positief geluid te horen naast al het negatieve nieuws.

Overigens, de dingen die niet goed gaan moet je zeker aanpakken. Maar vaak is de oorzaak van die problemen wel bekend, terwijl de oplossingen (zeker in deze tijd) niet altijd binnen jouw macht liggen.”

“Tot slot, ik hoop van harte dat ik andere leiders in organisaties met deze inzichten kan helpen. Wij werken bij 2DAYSMOOD, mensgericht, data-gedreven, met positiviteit, vertrouwen en verantwoordelijkheid. En op die manier helpen wij ook andere organisaties om te groeien of overleven.

Ik kom graag in contact als je even wil sparren!

VOOR VRAGEN OVER DIT PERSBERICHT KUNT U CONTACT OPNEMEN MET:
Mare Derks | Marketing & Communicatie Manager | 2DAYSMOOD

[email protected] | +31627124438 | https://www.linkedin.com/in/marederks/