Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Christian Waijers (Mijnwebwinkel): ”Er blijft nog veel ruimte op de markt voor hele specifieke shops”

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:41

Persbericht - Christian Waijers, al zes en een half jaar enthousiast lid van het marketingteam van Mijnwebwinkel, ziet ondanks dominantie van giganten als Bol.com en Coolblue nog groeimogelijkheden voor kleine webwinkels. “We zien inderdaad dat het steeds lastiger wordt voor nieuwe shops om een plekje op de markt te veroveren, desondanks blijft er veel ruimte voor juist de hele specifieke shops”, zegt Christian in een interview met Software Vergelijken.

Specialiseren en mikken dus. Op een kleinere, maar behoeftige klantenkring in plaats van de massa willen bereiken. “Dat zien we nog steeds werken en dat is ook wat we onze klanten adviseren. Door je op een specifieke productgroep te richten, heb je een enorm concurrentievoordeel en kun je jouw marketingbudget veel gerichter inzetten”, gaat Christian verder.

Zolderkamerinitiatief ziet het licht

Mijnwebwinkel vierde eind 2016 hun elfjarig bestaan. In die elf jaar groeiden ze van eenmansinitiatief op een zolderkamer uit tot een internationaal opererend bedrijf met bijna dertig man personeel en meer dan 35.000 actieve shops. In 2005 begon eigenaar Alex Pansier met de eerste code met regels voor Mijnwebwinkel. Zoals zoveel ideeën kwam ook dit idee voort uit een gevoel van “dat moet makkelijker kunnen”.

Belangrijkste doel van Mijnwebwinkel was dan ook om een toegankelijk systeem te maken waarmee iedereen snel en makkelijk een webshop maakt. Een systeem dat gebruiksvriendelijk was en geen technische kennis vereiste. Iedereen zou er gelijk mee aan de slag moeten kunnen. In korte tijd stond dit systeem er en was Mijnwebwinkel een feit en groeide het zolderkamerinitiatief als kool. Er kwam toen nog weinig marketing aan te pas. Het gebruiksgemak van het systeem zorgde ervoor dat de populariteit in korte tijd uit zichzelf al fors groeide.

Elf jaar later

Eigenlijk is er qua missie weinig veranderd ten opzichte van elf jaar geleden. Mijnwebwinkel moet een toegankelijk systeem zijn en blijven, zodat iedereen ermee kan werken. Of eigenlijk: het moet zelfs leuk zijn om er mee te werken. Dat dit lukt blijkt de 35.000 webwinkels die al het levenslicht zagen met behulp van Mijnwebwinkel. En niet alleen in Nederland: inmiddels heeft het bedrijf haar pijlen ook gericht op het buitenland.

Toekomstplannen

Bij Mijnwebwinkel zijn ze dus nog lang niet klaar met groeien. Ze zetten zwaar in op het steeds weer verbeteren van het pakket en bevragen daarbij heel actief hun klanten. “Uiteindelijk moeten zij er prettig mee kunnen werken, dus luisteren we heel actief naar hun inbreng”, vertelt Christian. “We hebben niet alleen developers in dienst, maar ook specialisten op het gebied van gebruikservaring. En zo kijken we gezamenlijk naar steeds makkelijker en sneller dingen kunnen doen.” Nog steeds dezelfde missie als elf jaar geleden, dus. En met de internationale uitbreiding boren ze weer een hele nieuwe markt aan.

Kies voor gemak

“Allerbelangrijkste overweging bij het kiezen van een softwarepakket moet echt gebruiksgemak zijn. Dat is belangrijker dan de prijs, want als bijvoorbeeld het invoeren van producten of het bijhouden van de voorraad veel tijd of frustratie kost, komt je dat uiteindelijk veel duurder te staan. Je webshop verhuizen naar een andere aanbieder kost bovendien enorm veel tijd en moeite. Kijk dus echt of het pakket bij je past. Niet alleen qua functionaliteit, maar vooral ook of je er goed en snel mee kunt werken”, adviseert Christian. “Bijna alle pakketten hebben een gratis probeerversie. Onderzoek en vergelijk die versies grondig. En kies dan vooral voor gebruiksgemak.”

Meer weten?

Het volledige interview kun je hier lezen.