Challenger in de hypotheekmarkt Frits lanceert eerste merkcampagne

Laatst bijgewerkt: 09-05-2022 15:52:36

Persbericht - Het merk Frits (voorheen Ikbenfrits) wist dankzij de combinatie van een unieke rekentool en persoonlijk advies de afgelopen jaren op stormachtige wijze de hypotheekadviesmarkt te veroveren. Nu is het tijd voor de volgende stap: in samenwerking met dentsuACHTUNG! heeft Frits een geheel nieuwe identity ontwikkeld, met een nieuwe naam en merkbelofte. Donderdag 5 mei lanceert Frits zijn eerste merkcampagne; een duidelijk tegengeluid in de hypotheekmarkt.

De hypotheekmarkt rammelt

Frits heeft als doel om iedereen de juiste keuze te laten maken als het om hypotheken gaat; maar de hypotheekmarkt rammelt. Thomas de Leeuw, mede-oprichter van Frits: “Het begon zeven jaar geleden met een Excel-sheet omdat mijn vader nergens een duidelijk overzicht van zijn mogelijkheden in de hypotheekmarkt kon krijgen, bizar vonden wij, in de tijd van het internet. Dat overzicht is vandaag de dag uitgegroeid tot een digitale, datagedreven adviesorganisatie die misschien wel het beste hypotheekadvies in de markt geeft.” Daarnaast doet Frits regelmatig onderzoeken, hierdoor zijn talloze misstanden in de hypotheekmarkt aangekaart, is het overheidstoezicht verbeterd en hebben banken miljoenen euro’s aan hun klanten terugbetaald.

Goed bekeken hypotheken

“Waar het voor consumenten gewoon is om bij grote aankopen producten uitvoerig te vergelijken, zie je in de hypotheekmarkt veelal oogkleppen en volgzaam gedrag” vult Gerben van der Zwaard, strategy director bij dentsuACHTUNG! aan. “We kiezen massaal voor het ‘mannetje’ dat iemand ons aanraadt; dat voelt nu eenmaal vertrouwd. Maar die ‘onafhankelijke’ adviseur heeft niet de mogelijkheden om alle opties in de markt naast elkaar te leggen. En banken adviseren vooral zichzelf. Als het op hypotheken aankomt ontgaat Frits niets, en daar heeft de klant uiteindelijk profijt van. De nieuwe merkbelofte ‘Goed bekeken hypotheken’ vertelt dat verhaal in drie woorden. De nieuwe identity is een visuele vertaling van de frisse wind die Frits in de markt vertegenwoordigt: fris, positief, duidelijk en transparant. Aangezien Frits een online-only hypotheekadviseur is kiezen we voor menselijke, vriendelijke kleuren en vormen.”

Frits wil de hypotheekmarkt fixen

De campagne maakt een statement tegen heilige huisjes in de markt; de eerste film gaat over banken die vooral hun eigen hypotheken adviseren. Frits wil dit fixen door klanten de controle terug te geven, middels een slimme rekentool die alle hypotheken met elkaar vergelijkt. Thomas de Leeuw: “Onze tool, waar klanten trouwens ook gewoon zelf mee aan de slag kunnen, maakt alle opties inzichtelijk, en onze adviseurs maken vervolgens samen met klanten de beste keuze voor hun situatie”. We hebben gekozen voor een opvallende stijl die categorie-doorbrekend is. Part of a Bigger Plan heeft op basis van de identity illustraties ontwikkeld voor commercials.

Impact maken via bereiksmedia

Mediabureau ZIGT is verantwoordelijk voor de mediastrategie die Frits bekend en bemind moet maken. De campagne richt zich op iedereen voor wie de dienstverlening van Frits nu of in de toekomst relevant kan zijn. Uitgangspunt is dat Frits gedurende langere tijd consistent en consequent de merkboodschap laadt. TV en OLV vormen de basis van de campagne, zo kunnen we zowel aan het merk bouwen als een complexe boodschap helder overbrengen. ‘We hebben Frits afgelopen jaar geholpen met het maken van een financiële businesscase en nu ook met de mediastrategie, uitvoer en dashboarding. Frits past goed bij ZIGT, ze zijn ambitieus, nuchter en nieuwsgierig. We hebben er vertrouwen in om samen met dentsuACHTUNG! een mooie bijdrage te leveren aan het succes van Frits’, aldus Rogier Bruggeman, directeur bij ZIGT.

CREDITS

Klant: Frits