Business angels en het coronavirus

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:49

Persbericht - 'It's looking pretty good' is te lezen in de eerste subkop rond angel-investeringen in Europa. Ook in Nederland ziet er nog altijd goed uit. Al zijn platformen die angels bedienen in ons land wel iets kritischer, zo blijkt uit een rondvraag van Vereniging Business Angels Netwerken Nederland.

‘It’s looking pretty good’
Het is een kop die we als ondernemer nu graag lezen. En jawel, Europese angels zijn nog altijd positief over de markt. Zo geeft Claire Munck, CEO bij het Belgische Angelnetwerk, aan dat er daar geen grote veranderingen zijn in activiteit. “De motivatie is groot: angels willen hun portfolio en startups juist nu bijstaan!”

Angels werken meestal met een lange termijn-horizon en dat maakt dat de huidige crisis nog maar beperkte invloed heeft. Toch zijn er in Nederland wel ook kritische geluiden. Zo heeft  BAN Nederland geinformeerd bij haar leden. Investeerders publiceerde vandaag over de impact van corona op investeerders

Daaruit blijkt dat platformen die crowdfunding bieden verbaasd zijn dat banken direct overheidsgaranties kunnen aanspreken maar alternatieve financierders daar minder snel gebruik van kunnen maken.

Juist nu kansen voor investeerders
Peter van Meersbergen van De Breed & Partners ziet daardoor wél juist kansen voor angels: “En een informal investor kan juist in deze tijd een oplossing zijn. Die optie zie ik nu echter weinig terug in het nieuws.”

Bas Langelaar van Vectrix en René Reijtenbach van Business Angels Connect zien de kansen gelukkig ook. Vooral rond de bedrijfswaarderingen. “Daar gaat de gekte er zo vanzelf vanaf. En mocht het virus verder indammen na de zomer, dan komen de investeringen wel weer op gang.”

Zie investeerders.nl voor het complete artikel.