Persbericht - Ben je niet tevreden over de cijfers van de afdeling sales? Dan kan het zijn dat het proces dat de doelgroep tot een aankoop moet verleiden niet goed genoeg uitgedacht en ingericht is. In dat geval kan het erg nuttig zijn om een sales funnel te maken voor je bedrijf om je sales te boosten. We bespreken wat een sales funnel is en hoe je er een maakt.
Een sales funnel is een model dat de customer journey in kaart brengt in de vorm van een trechter. Deze trechter is breder aan de bovenkant dan de onderkant omdat er onderweg potentiële klanten afvallen, waardoor alleen de mensen overblijven die daadwerkelijk iets bij je afnemen. Het nut van het maken van een sales funnel is dat het je dwingt om verschillende onderdelen van het marketing- en salesproces te onderscheiden, evenals de stappen die gezet moeten worden om van een lead een klant te maken. Het geeft meer richting aan dat proces, waardoor de kans op succes vergroot wordt.
Een sales funnel ziet er niet altijd exact hetzelfde uit voor elk bedrijf. Toch geldt over het algemeen wel dat er van boven naar beneden vier processen onderscheiden kunnen worden: het genereren van aandacht door relevante kennis voor jouw doelgroep te delen, de interesse in jouw product of dienst, de overweging of tot een koop overgegaan wordt en vervolgens de actie die tot de aankoop leidt. De stappen die gezet moeten worden gedurende deze processen om het doel te behalen, zijn doorgaans leads genereren, leads kwalificeren, een aanbod doen, een follow-up doen op het aanbod en uiteindelijk het sluiten van de opdracht.
Bij het opstellen én uitvoeren van een sales funnel is een goede samenwerking tussen de afdelingen marketing en sales noodzakelijk. De eerste stap is het goed definiëren van de specifieke doelgroep waarop je je richt. Vervolgens formuleer je een concrete doelstelling die je wilt behalen. Dan moet je bedenken hoe je mensen in je sales funnel gaat krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door eerst iets gratis aan te bieden, want daar houden mensen immers wel van. Bedenk ook meteen hoe je daarna je betaalde product gaat aanbieden en hoe je je leads warm gaat houden na dat eerste contact om ze tot een aankoop te verleiden. Dat kan met e-mailmarketing, maar ook met een persoonlijkere benadering als daar de mogelijkheden toe bestaan.
Met een sales funnel geef je meer richting aan het proces dat van potentiële klanten daadwerkelijke klanten moet maken. Alleen als dat proces geoptimaliseerd is, kun je immers het maximale resultaat behalen wat betreft sales.