Geen producten in je winkelwagen.

Blom Consultancy 30 jaar: interview met oprichter Steven Blom

Laatst bijgewerkt: 25-05-2021 14:31:47

Persbericht - Bij Blom Consultancy staan ze er zelf versteld van. Hoe snel kan 30 jaar voorbijgaan? En wat is er veel...

Bij Blom Consultancy staan ze er zelf versteld van. Hoe snel kan 30 jaar voorbijgaan? En wat is er veel gebeurd in al die jaren. Blom Consultancy introduceerde de filosofie van continu verbeteren in Nederland. Ze verdubbelden de productiviteit in uiteenlopende bedrijven. Ook gaan er duizenden mensen met meer plezier naar hun werk. Oprichter Steven Blom is nog iedere dag actief om het Nederlandse bedrijfsleven te ondersteunen. Samen met hem blikken we terug op mooie momenten en we zijn benieuwd naar de toekomstplannen.

Van Japan naar Nederland

De baas van een groot bedrijf worden. Dat is het antwoord van veel jongetjes als je vraagt wat ze later willen worden. Steven Blom wist het al toen hij 6 jaar oud was. Zijn droom kwam uit toen hij jaren later productiedirecteur werd van grote bedrijven zoals Fuji. Na ontelbare trainingen in continu verbeteren ging hij naar Japan. Daar kwam hij in aanraking met TPM (Total Productive Maintenance). Hij mocht zelfs de grondlegger ontmoeten. Vanaf dat moment dacht hij maar één ding: dit moet heel Nederland weten. Eenmaal terug in eigen land introduceerde Steven de filosofie van continu verbeteren. Vanaf dat moment was Blom Consultancy geboren.

Blom Consultancy in een notendop

De productiviteit van Nederlandse bedrijven is gemiddeld 45%. Dat is aan de lage kant, vooral omdat ze bij Blom Consultancy weten dat 85% haalbaar is. Daarom hebben ze één doel voor ogen: de productiviteit in productiebedrijven verhogen. In de breedste zin van het woord. Dus het verbeteren van de hele waardeketen (van zand tot klant).

Dat doen ze door alle verliezen binnen het bedrijf te verminderen. Hierbij kun je denken aan afval, tijd die medewerkers kwijt zijn aan heen en weer naar het magazijn lopen, een voorraad voor 2 jaar die vervolgens weggegooid moet worden, etc. Daar gaat het team van Blom Consultancy mee aan de slag. Hiervoor implementeren ze flow managementsystemen zoals Lean, Daily management en TPM.

Het geheim achter het succes

Vanaf het eerste jaar is Blom Consultancy altijd succesvol geweest. Dat komt mede door hun visie: om een excellente organisatie te worden moet je niet alleen fysieke processen op elkaar afstemmen, maar ook de mensen die het werk uitvoeren. Steven Blom: “Ons team richt zich vooral op de werkvloer en maakt verliezen zichtbaar. Dat is onze kracht. We gaan echt helpen en fysiek aan de slag. Door naar medewerkers te luisteren voelen ze zich begrepen en gaan ze met veel meer plezier naar hun werk.”

Bij ieder bedrijf valt er winst te behalen

Blom Consultancy ondersteunt vrijwel alle soorten bedrijven. De hightechindustrie, voedingsmiddelenindustrie, papier- en kartonindustrie, de bouw en de zorg komen allemaal voor in het rijtje van succesvolle projecten. Bij Blom zijn ze ervan overtuigd dat ze binnen ieder soort bedrijf een bijdrage kunnen leveren.

Als ik vraag naar het mooiste resultaat is het voor Steven moeilijk om te kiezen. Het Verbeeten Instituut in Tilburg is hem bijgebleven. Blom Consultancy heeft daar de efficiency zodanig kunnen verbeteren dat er nu 250 bestralingen per dag kunnen plaatsvinden in plaats van 80. Ook is de wachttijd voor patiënten teruggebracht van 45 naar 10 minuten. Een prachtig resultaat waar niet alleen het personeel, maar ook de patiënten heel blij mee zijn.

Van inzicht naar praktijk

Het ultieme doel is dat bedrijven de verbeteringen zelf kunnen uitvoeren. Daarom geeft Blom Consultancy diverse open en in company trainingen aan medewerkers binnen organisaties. Kleinere groepen krijgen Small Group Activity (SGA) trainingen. Hierdoor snappen ze wat er misgaat en waar de kansen liggen. Ook kunnen ze inzichten direct toepassen in de organisatie.

Ter aanvulling heeft Blom Consultancy trainingsmaterialen ontwikkeld zoals posters, stickers en tags. Alles om continu verbeteren zo goed mogelijk te implementeren in de organisatie. Steven Blom ziet het trainingsmateriaal als een must: “De Japanners hebben de tools zoals 5S, TPM en OEE ontwikkeld. Zij hebben oog voor detail, wij Nederlanders minder. Zij kunnen het dus als geen ander zo goed uitwerken. Het is niet aan ons om die basis te willen veranderen. We moeten ons er gewoon aan houden door iedere dag naar de geheugensteuntjes te kijken. Dat voorkomt afwijkingen en misverstanden op de werkvloer.”

In de boeken

Steven heeft een missie die nog niet compleet is: 100.000 mensen iedere dag met meer plezier naar hun werk laten gaan. Daarom deelt hij maar al te graag zijn kennis en standaarden die tegenwoordig door velen worden gehanteerd. Zijn nieuwste boek ‘I’m curious to know your solution’ sluit goed aan op het werkende leven van nu. Steeds vaker zijn teams verantwoordelijk voor het eindresultaat, jongeren worden op die manier getraind en we hebben sterk het gevoel ergens bij te willen horen. Het boek is een zoektocht naar de ideale organisatie en het ideale leiderschap.

De reis eindigt nog lang niet

Op dit moment helpt het team van Blom Consultancy veel bedrijven in allerlei branches om Nederlandse Economie nog beter te maken. Volgens Steven kan de Nederlandse maakindustrie zich door continu te verbeteren blijven meten met de rest van de wereld. “Nederland is een fantastisch productieland, maar als handelsvolk beseffen we dat onvoldoende. Er zijn kansen genoeg. We hebben veel hoogopgeleide en gemotiveerde mensen, zijn goed in hightech, spreken veel talen en computertechniek gaat ons goed af. We mogen dus best wat meer in onszelf geloven.”

Waar een weg is, is een toekomst. “Monozukuri is ook in Japan op dit moment heel populair. Monozukuri betekent: Doen met aandacht voor het proces en de mensen. Het zou mooi zijn als deze filosofie over de volle breedte in Nederland zou worden ingevoerd”, aldus Steven. “Dat gaat zeker lukken in een innovatief land als Nederland dat openstaat voor verandering en verbetering. Mensen moeten het alleen nog gaan inzien.” Tot die tijd timmert Blom Consultancy nog hard aan de weg en blijven ze bedrijven helpen en kennis delen. Iedere drie jaar komt er een nieuw boek uit, dus Steven is nu al benieuwd wat het volgende thema wordt.

Ben jij benieuwd hoe je meer productiviteit, betere kwaliteit en meer werkplezier kan behalen in je organisatie? Praat dan eens met het team van Blom Consultancy en neem contact op voor een eerste kennismaking.