Binnenstedelijke food concepten veranderen Zuidas Amsterdam

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:10

Persbericht - De horeca aan de Amsterdamse Zuidas liet zich – tot voor kort – beschrijven als een verzameling van main stream, veilige en uitwisselbare eetgelegenheden. Met de recente komst van binnenstedelijke concepten zoals We Canteen, Market 33, The Barn Food, Stach en ‘grand-café’ Ox&Bucks van horecapersoonlijkheid Casper Reinders is het landschap van eten en drinken aan Zuidas voor altijd veranderd.

Het is geen verrassing dat wij de laatste jaren op een andere manier naar eten zijn gaan kijken. We willen steeds vaker weten wat we eten. Zeker in de steden neigen mensen weer naar het doen van boodschappen bij een lokale scharrelslager of groenteboer. Men hecht een steeds groter belang aan de kwaliteit van eten. Onbespoten, seizoensgebonden, lokaal of fair trade en bereid met aandacht. Een groeiende groep consumenten heeft een steeds grotere hang naar authenticiteit, tastbaarheid, beleving en transparantie. De traditionele vastgoed- en cateringmarkt probeert op de trends in te springen, maar slaagt daar slechts ten dele in.

Het grootste kantorencomplex aan Zuidas, het Amsterdamse World Trade Center, maakte recent de keuze om haar horeca niet langer te gunnen aan een traditionele cateraar. Sinds het begin van dit jaar bepaalt een combinatie van Amsterdamse ondernemers het horecalandschap rondom het Zuidplein. Innovatief cateringconcept We Canteen spande samen met serie-ondernemer en horecapersoonlijkheid Casper Reinders en samen ontwikkelden zij een concept waarmee de binnenstad van Amsterdam naar het World Trade Center moest komen.

Met de komst van de diverse nieuwe horecaconcepten naar Zuidas wordt het gebied opeens ook interessanter voor Amsterdammers die hier niet werken. En dat ligt erg in lijn met de wensen van de Amsterdamse VVD en D66 fracties, die Zuidas tot een echte stadswijk willen maken om te wonen, te werken en te leven. Een nieuw centrum van de stad op steenworp afstand van Schiphol en de binnenstad. Inmiddels hebben vier van de vijf nieuwe horeca-outlets in het WTC de deuren geopend.

We Canteen food court

Het bestaande bedrijfsrestaurant van WTC werd door We Canteen omgeturnd tot een dynamisch food court waar elke dag één, twee of drie lokale ondernemers hun wereldgerechten of specialiteiten bereiden en serveren. De lokale ondernemers in dit food court wisselen op dagelijkse basis, waardoor geen dag hetzelfde is. En diverse malen per jaar, met name in lente- en zomermaanden verzorgt We Canteen een roulerend food aanbod in de vorm van food trucks of pop-up bistro’s.

Plant-based comfort food hotspot MYLK

Een eigentijds Californian style, plant based concept. Niet gebaseerd op streng veganisme, maar op een creatieve, vrolijke en beetje rock ’n roll benadering van raw, vegan en organic eten en drinken.

Grand Café style Ox & Bucks

Hier kom je voor de ‘best off’ klassieke bistrogerechten, zoals de BLT, de caesar salade, de uitsmijter, de hamburger en de saté. Herkenbare gerechten van hoge kwaliteit die worden geserveerd in een omgeving met een saloon uitstraling, waar overdag ook prima gewerkt kan worden en welke zich uitstekend leent voor een informele vergadering of ontmoeting. Tevens een prima plek voor een afterwork-drankje. En laten ze daar nou heel goed in zijn op Zuidas.

Allemansvriendje STACH Food

De welbekende combinatie van het eigentijds stedelijk lunchetablissement en de ambachtelijke eetwinkel. Het concept springt in op de behoefte aan gezond en verantwoorde voeding enerzijds en een schaarste aan tijd anderzijds. Een short stay eetmoment, de betere cappuccino, een croissant of grab-and-go sandwich of salade, dit is de plek.

Meer informatie over de diverse concepten op het Amsterdamse WTC is te vinden op https://www.tastewtc.amsterdam/