Betaalbare MacBooks door verduurzaming

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:06

Persbericht - Een MacBook duur? Nee, wel duurzaam, milieuvriendelijk en betaalbaar. Door verduurzaming kan een MacBook tot 12 jaar mee! Macleasy helpt hierbij. Onder meer door slimme bundeling van diverse Mac health services.

Wie een MacBook wil kopen of in bezit heeft, moet bij verschillende adressen aankloppen voor service. Ga maar na: kopen doe je bij Apple, verkopen bij Apple resellers. En wil je een gebruikte MacBook, dan ga je naar refurbished aanbieders en Marktplaats. En waar kun je terecht voor het onderhoud, upgrades en omruilen?

Dit alles maakt je MacBook duurder en de garanties korter. Kan dit slimmer en duurzamer? Ja, door het verduurzamen van de levensduur van MacBooks tot 12 jaar met alle services onder één dak!

12 jaar … echt waar?
Jazeker! Verduurzamen doe je door je oude, trage, kapotte of afgeschreven MacBooks niet te vervangen voor een nieuw model. Laat deze MacBook onderhouden, upgraden en repareren. Of ruil ‘m om voor een snelle MacBook die al geüpgradet en geüpdatet is.  Zo verleng je de levensduur van 6 naar 12 jaar!

Oude MacBook
Een MacBook die 3 jaar is vinden we vaak oud en wordt vervangen door een nieuwer model MacBook. Volgens Apple is een 5 jaar oude MacBook dan ook “vintage”. Door technologische ontwikkelingen brengt het bedrijf om de 2 tot 3 jaar een nieuw model uit. En dat terwijl Apple na Fairphone het duurzaamste techbedrijf van de wereld is volgens Greenpeace. Van de Belastingdienst mag je een laptop na 5 jaar afschrijven. Zonde dus om je MacBook na 3 jaar al te vervangen. Weinig mensen weten dat een MacBook makkelijk 6 tot 9 jaar mee kan gaan, en bij goed onderhoud zelfs 12 jaar. Het kan dus duurzamer.

Trage MacBook
Na gemiddeld 3 jaar wordt een MacBook trager. Door een upgrade kan je MacBook weer een paar jaar langer mee. Bij upgraden gaat het om een snellere ssd-schijf, meer ram-geheugen, het nieuwste besturingssysteem etc. Pleeg je ook regelmatig onderhoud aan je MacBook, dan verleng je de levensduur nog met een aantal jaren.

En is je MacBook gevallen, of start hij niet meer op? Bij reguliere Apple-aanbieders worden “vintage” MacBooks niet gerepareerd. Terwijl dit nog jarenlang prima mogelijk is.

Onderhoud: MacBook APK & Privacy
Net als bij een auto heeft ook een MacBook 1 of 2 keer per jaar goed onderhoud nodig. Hierdoor blijft je MacBook snel, veilig en betrouwbaar en verleng je de levensduur tot wel 12 jaar. Met goed onderhoud bedoelen we dat je MacBook regelmatig opgeschoond wordt: je verwijdert items uit je prullenmand en  downloadmap, verwijdert ongewenste en ongebruikte software en controleert je beveiliging, privacy en updates. Ook zorg je dat je je opslagcapaciteit in orde hebt.

Stel jezelf altijd deze drie vragen:

1. Kan ik bij een virus, hack, crash, val- vocht- of brandschade binnen 2 uur operationeel zijn en wat ik moet doen bij een datalek?
  2. Weet ik alle gebruikersnamen, wachtwoorden en waar mijn data opgeslagen staat?
  3. Heb ik de financiële middelen om vervangende apparatuur en software aan te schaffen?

Kun je alles met “ja” beantwoorden? Dan heb jij je MacBook APK en privacy in orde.

Afgeschreven MacBook
En wat doe je met je afgeschreven MacBook? De afgeschreven MacBook kan na een upgrade nog jaren gebruikt worden. Duurzamer is het om de oude MacBook om te ruilen.

Heb je een bedrijf, zorg dan wel dat de aanschafwaarde minimaal 450 euro is. Anders is het geen investering. Jouw oude MacBook wordt dan refurbished en klaargemaakt voor een nieuwe koper, die een goedkopere en verduurzaamde MacBook wil aanschaffen.

Refurbishen, wat is dat?
Refurbishen houdt in dat de MacBook helemaal uit elkaar wordt gehaald, schoongemaakt en technisch gecontroleerd. De kapotte onderdelen worden vervangen en weer geïnstalleerd en we testen of alle software werkt.

Kopen of verkopen?
Een nieuwe MacBook is technisch goed en mooi, maar blijft kostbaar als je hem aanschaft in een winkel of via webshops. Bovendien krijg je maar standaard 1 jaar fabrieksgarantie en bij verschillende winkels en online webshops 2 jaar. Wil je langer garantie hebben, dan kun je Apple Care aanschaffen en heb je 3 jaar garantie op je product.

Dit zijn de opties:

• Koop je een refurbished MacBook? Dan is deze technisch goed en goedkoper, maar cosmetisch minder mooi. En het prijsverschil met een nieuwe MacBook is minimaal.
  • Koop je een tweedehands MacBook? Dit is de voordeligste keuze, maar hij kan technisch niet in orde zijn en bovendien krijg je geen garantie.
  • Wil je je oude MacBook verkopen? Dan krijg je in een winkel weinig tot niets terug voor je oude MacBook of ben je verplicht een nieuwe aan te schaffen.
  • Verkoop je je MacBook via Tweaker, Ebay of Marktplaats? Dan krijg je helaas nooit je vraagprijs.
  • Ook omruilen is een optie. Dit is het nieuwe kopen en verkopen, waarbij je nog veel geld krijgt voor je oude MacBook. Een MacBook is niet duur, maar duurzaam, veilig, betrouwbaar en betaalbaar.

Duurzaam ondernemen
Onze ambitie is om elke MacBook of iMac te verduurzamen zodat jij levenslang een betrouwbare & betaalbare Mac hebt en hierdoor een bijdrage levert aan een betere toekomst en een schoner milieu voor de generaties na ons.

Jouw bedrijf helpen verduurzamen
Macleasy kan jou en je bedrijf helpen met het verduurzamen van je MacBook. Wij bieden 1O unieke & duurzame Mac Health Services aan: gratis health check, cloud startklaar, onderhoud, APK, clean install, upgrade, reparatie, data recovery, ruil en donatie. Snelle Mac health services en kwaliteit voor de laagste prijs.

Wil jij een gratis MacBook duurzaamheidsadvies? Neem dan contact op met [email protected], stuur een bericht naar 06-11844628 of kom langs op ons duurzame Mac Health Service Kantoor bij HNK Utrecht West.